Onderwijslogistiek Support

Hoe lever ik bewijsstukken in voor een opdracht en hoe bewerk ik deze?

Aangepast op

In je ePortfolio lever je bewijsstukken in voor opdrachten. Welke opdrachten en bewijsstukken dat zijn verschilt per module, bijvoorbeeld een persona, een plan of een beschrijving.

Je kunt op twee manieren bewijsstukken inleveren in eJournal:

  • Via een geplande activiteit
  • Via een sjabloon
  • Via 'vrijvormige inhoud'.

In dit artikel wordt uitgelegd hoe je dit doet.

Je kunt een vastgelegd bewijsstuk ook bewerken. Er wordt dan automatisch een nieuwe versie aangemaakt van je bewijsstuk. Jij en je docent kunnen ook terugkijken naar eerdere versies van een bewijsstuk. Klik hier om te lezen hoe je een bewijsstuk bewerkt.

Een bewijsstuk inleveren voor een geplande activiteit

Een bewijsstuk inleveren via een sjabloon

Een bewijsstuk inleveren via 'vrijvormige inhoud'

Als het een keer voorkomt dat er geen activiteit of sjabloon klaar staat en je moet tóch iets toevoegen aan je ePortfolio, dan kan dat door 'vrijvormige inhoud' toe te voegen. Dat doe je als volgt:

  1. Klik in de Brightspace cursusomgeving van je module op eJournal in de groene navigatiebalk en klik op de collectie waar je een bewijsstuk in wilt plaatsen.
  2. Klik aan de linkerkant op de + om nieuwe inhoud toe te voegen.
  3. Kies voor 'Vrijvormige inhoud'.

Wat kan ik met de andere opties die ik hier zie?

De optie Bestaande inhoud kun je gebruiken om een bewijsstuk uit een eerdere module te selecteren. De opties Zelfreflectie en Mondelinge feedback ga je niet via deze werkwijze gebruiken.

Zodra je op vrijvormige inhoud klikt zie je een formulier dat je als volgt invult:

  1. Klik als eerste op Bewerk categorieën.
  2. Vervolgens op Selecteer categorieën om aan te geven voor welke deeltaak (of deeltaken) je dit bewijsstuk vastlegt.
  3. Eventueel kun je meerdere deeltaken selecteren.
  4. Klik op het kruisje om het selectievenster te sluiten.
    Bovenaan het formulier zie je nu de geselecteerde deeltaak / deeltaken.  
  1. Vul de titel in van je registratie.
  2. Plaats in het tekstvak een korte toelichting op je registratie.
  3. Klik op het format dat je nodig hebt om je registratie vast te leggen. Meestal zal dat een Afbeelding,  Bestand of een Video zijn:

Een afbeelding toevoegen

Een afbeelding voeg je direct in het tekstveld toe. Dit doe je als volgt:

  1. Klik in de editor op de plek waar je de afbeelding wilt plaatsen.
  2. Klik op Insert/edit image. Je ziet dan een nieuw venster.
  1. Klik op Upload.
  2. Sleep het bestand van de afbeelding naar dit vlak, of klik op Browse for an image om het bestand te selecteren.
  3. Klik op Save om de afbeelding in te voegen.

Een bestand toevoegen

  1. Om een bestand (word, powerpoint, excel, pdf, etc.) toe te voegen, selecteer je het veld Bestand in de lijst met velden.
  2. Klik op Bestand toevoegen en dan op Uploaden vanaf mijn computer.
    Vervolgens selecteer je het bestand dat je wilt toevoegen.
    Wil je nog een bestand toevoegen? Herhaal dan stap 1 en 2.

Een video toevoegen

  1. Bij Saxion lever je een video nooit in als bestand, maar gebruik je hier altijd het videoplatform Kaltura van Saxion voor. Volg daarvoor eerst deze instructies: Hoe voeg ik een video toe aan Kaltura?

Doe dit op een nieuw tabblad in je browser, zodat het tabblad met je registratie open blijft staan.

  1. Klik op de titel van de video in MyMedia.
  2. Klik onder de video op Share.
  3. Klik op Embed.
  4. Klik op de blauw gearceerde tekst en druk dan op Ctrl C om de hele code te kopiëren.
  1. Ga in je browser weer naar het tabblad waarin je je registratie aan het vastleggen bent.
  2. Selecteer het veld Video in de lijst met velden.
  3. Plak (Ctrl V) de gekopieerde code in het video-veld.
    Je ziet de video pas nadat je op Indienen hebt geklikt om de registratie vast te leggen.

Registratie vastleggen

  1. Als je alle onderdelen voor deze registratie hebt toegevoegd klik je onderaan op Indienen.
    Als je helemaal bovenaan het formulier vergeten bent om een categorie te selecteren, wordt gevraagd om dat alsnog te doen.

Een registratie bewerken (een nieuwe versie vastleggen)

Als je een regsitratie bewerkt nadat je de registratie hebt ingediend wordt er automatisch een nieuwe versie aangemaakt van die registratie. Jij en je docent kunnen ook de eerdere versie(s) blijven inzien.

Om een ingediende registratie te bewerken (oftewel: om een nieuwe versie vast te legggen), doe je het volgende:

  1. Klik op de 3 puntjes bij de registratie.
  2. Klik op Bewerken en breng de gewenste wijzigingen aan.
  1. Klik op Indienen om de aangepaste registratie opnieuw vast te leggen in je register.

Naast de drie puntjes zie je nu dat er een knop getoond wordt waarin de laatste versie geselecteerd is. Door daarop te klikken kun je ook terugkijken naar eerdere versies.

Meer hulp nodig? Mail je vragen over Brightspace naar [email protected] of bel naar 088-0191020, doorkiesnummer 1. Bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.