Ga naar de BrightSpace cursus waar eJournal aan gekoppeld is
- Klik op eJournal
- Klik op de collectie die van toepassing. Bijvoorbeeld "Semester 2"
- Klik op studentweergave om als student te testen
- Kies een teststudent
Proces studenten
Voor alle stappen staan handleidingen in Screensteps.
Instructie Formatieve en summatieve evaluatie werkplekleren met eJournal
Ad-PEP voltijd
Voor werkplekleren gebruiken we eJournal om de ontwikkeling van werkplekleren in kaart te brengen. In elke fase wordt er een formatieve evaluatie en een summatieve evaluatie verwacht. De stappen staan hieronder beschreven.
Formatieve evaluatie - zelfevaluatie – kwartiel 1 en 3
Instructie
WPL ZELFREFLECTIE (Z)
De student werkt volledig in eJournal om feedback te ontvangen op zijn ontwikkeling in werkplekleren door de praktijkopleider en instituutsopleider. Zie handleiding Toegang tot eJournal
- Bij de start van werkplekleren (kwartiel 1) schrijft de student tenminste één leerdoel per leeruitkomst (smart geformuleerd) voor werkplekleren. Zie handleiding Persoonlijke leerdoelen schrijven | AD- PEP
- De student deelt de leerdoelen werkplekleren met de praktijkopleider en instituutsopleider en vraagt om feedback. Zie handleiding Persoonlijke leerdoelen delen met externe beoordelaar | AD-PEP en handleiding Feedback geven op persoonlijke doelen als externe begeleider en Feedback geven op persoonlijke doelen als docent
- De student werkt aan de leerdoelen in de betreffende fase voor werkplekleren.
- Aan het eind van het kwartiel vult de student de zelfbeoordeling WPL in (te bereiken via eJournal). Zie handleiding Zelfbeoordeling maken
- De student deelt de ingevulde zelfbeoordeling met de instituutsopleider en praktijkopleider. Zie handleiding Zelfbeoordeling delen met externe boordelaar
- De student maakt een afspraak voor een ontwikkelingsgericht driehoeksgesprek met de praktijkopleider en instituutsopleider. In kwartiel 3 wordt tevens een afspraak gemaakt voor een kijkbezoek voorafgaand aan het driehoeksgesprek.
- Naar aanleiding van het ontwikkelingsgerichte driehoeksgesprek deelt de student een samenvatting van het driehoeksgesprek en de (nieuwe) leerdoelen met de praktijkopleider en instituutsopleider. Zie handleiding Persoonlijke leerdoelen delen met externe beoordelaar | AD-PEP De instituutsopleider geeft hier akkoord en eventuele feedback op. Zie handleiding Feedback geven op persoonlijke doelen als externe begeleider en Feedback geven op persoonlijke doelen als docent
Summatieve beoordeling - kwartiel 2 en 4
Instructie
WPL (ZELF)BEOORDELING (Z+B)
- Bij een nieuwe fase stelt de student de eerdere leerdoelen bij. Zie handleiding Persoonlijke leerdoelen schrijven | AD- PEP
- De student vult de zelfbeoordeling WPL in (te bereiken via eJournal).
- De student deelt de bijgestelde leerdoelen en vraagt om een beoordeling van de praktijkopleider. Zie handleiding Persoonlijke leerdoelen delen met externe beoordelaar | AD-PEP en handleiding Feedback geven op persoonlijke doelen als externe begeleider en Feedback geven op persoonlijke doelen als docent
- De praktijkopleider ontvangt automatisch een mail met een link naar het beoordelingsformulier met het verzoek dit in eJournal in te vullen. Voor de praktijkopleider zijn alleen de door de student geformuleerde leerdoelen zichtbaar (de ingevulde zelfbeoordeling dus niet).
- De praktijkopleider vult het beoordelingsformulier in. Zie handleiding Feedback geven op zelfbeoordeling als externe begeleider
- De student deelt de ingevulde zelfbeoordeling en de beoordeling van de praktijkopleider met de instituutsopleider en de praktijkopleider. Zie handleiding Zelfbeoordeling delen met externe boordelaar
- De student maakt een afspraak voor een beoordelend driehoeksgesprek. In kwartiel 2 vindt er voorafgaand aan het driehoeksgesprek een kijkbezoek plaats.
- Naar aanleiding van het driehoeksgesprek stelt de student zijn leerdoelen bij voor de volgende fase werkplekleren. Zie handleiding Persoonlijke leerdoelen schrijven | AD- PEP
- Naar aanleiding van het beoordelend driehoeksgesprek deelt de student een samenvatting van het driehoeksgesprek en de (nieuwe) leerdoelen met de praktijkopleider en instituutsopleider. Zie handleiding Persoonlijke leerdoelen delen met externe beoordelaar | AD-PEP. De instituutsopleider geeft hier akkoord en eventuele feedback op. Zie handleiding Feedback geven op zelfbeoordeling als externe begeleider
- De instituutsopleider van de student verwerkt de beoordeling van werkplekleren in Bison (onvoldoende, voldoende, goed, uitmuntend).Zie handleiding Summatieve beoordeling geven
- De student informeert de studiecoach over de boordeling van werkplekleren en de opgestelde leerdoelen.
Feedback geven
De instituutsopleider geeft feedback op de leerdoelen, de zelfbeoordeling en de evaluatie van de mentor en schoolopleider. Zie handleidingen