Onderwijslogistiek Support

Vergelijkingstabel termen per opleiding

Aangepast op

De termen die in eJournal worden gebruikt zijn algemene termen van de applicatie. Ze wijken vaak af van de termen die we binnen Saxion gebruiken of die specifiek binnen jouw opleiding worden gebruikt.

In de onderstaande tabellen zie je welke termen in eJournal staan en hoe deze bij Saxion of bij jouw opleiding worden genoemd.

Algemene toelichting/Saxiontermen

Term in eJournalToelichting / Algemene Saxionterm
ProgrammaOpleiding(spagina) 
Cursus
Module / Brightspace-omgeving
CollectieOnderdeel van het portfolio, bijv voor één module of lijn van modules, waarin de student bewijsstukken, reflecties en feedback verzamelt. 
Collectiesjabloon
De opzet van het portfolio-onderdeel waarin de student bewijsstukken, reflecties en feedback verzamelt.
CategorieKerntaak of deeltaak
SubcategorieDeeltaak, prestatie
CriteriumPrestatie, prestatie-indicator of specifieker geformuleerd criterium waarop de student beoordeeld wordt via een rubric.
Rubriek (rubric)
Een beoordelingsinstrument met criteria om feedback te structureren en scores te bepalen.
Inhoud(weergave van alle) bewijsstuk(ken), zelfreflectie(s) of feedback die is vastgelegd in een collectie (portfolio). 
SjabloonEen template voor een bewijsstuk van een collectie. Kan meerdere keren worden gebruikt. 
Feedback (bij categorie)Niveau
Feedback
Feedback/-up/-forward die door de student gevraagd is of via mondelinge feedback is vastgelegd.
Feedback vragen
De student vraagt aan een feedbackgever om feedback/-up/-forward in te voeren bij een bewijsstuk in eJournal.
Mondelinge feedbackDe student legt zelf de mondeling ontvangen feedback/-up/-forward voor een bewijsstuk vast en legt deze ter goedkeuring voor aan de feedbackgever. 
Formele feedbackFeedback/-up/-forward die ongevraagd door de docent/beoordelaar is gegeven. 
ZelfreflectieDe student beoordeelt het eigen werk aan de hand van zelf te selecteren (sub)categorieën of een vooraf opgezette rubric. 

HBS - Interior Design en Ad Interior Brand Identity

Term in eJournalToelichting / term van de opleidingen HBS - Interior Design (ID) en Ad Interior Brand Identity (IBI)
ProgrammaOpleiding(spagina) 
Cursus
Module
CollectieRegister
Collectiesjabloon
Wordt per module ingericht. Bepaalt hoe het register eruit ziet en hoe dit is ingesteld. De leerlijnen en prestaties die voor de module van toepassing zijn, zijn gekoppeld aan het collectiesjabloon. En het bevat een rubric voor het balansmoment en beslismoment met de prestaties en criteria die van toepassing zijn in de module.
CategorieLeerlijn (Business, Creativity, Culture, Reasoning, Technology)
SubcategoriePrestatie - de student ontvangt een beoordeling per prestatie
CriteriumEis - Deel van een prestatie waarop de student beoordeeld wordt via een rubric.
Rubriek (rubric)
Balansformulier en Beslisformulier
Inhoud(weergave van alle) registratie(s), zelfreflectie(s) of feedback/-up/-forward die is vastgelegd in een register.
Sjabloonn.v.t. (wordt niet gebruikt)
Feedback (bij categorie)Module (geeft het niveau aan waarop feedback/-up/-forward wordt gegeven)
Feedback
Feedback/-up/-forward die door de student via mondelinge feedback is vastgelegd.
Feedback vragen
n.v.t. (wordt niet gebruikt)
Mondelinge feedbackDe student legt zelf de mondeling ontvangen feedback/-up/-forward voor een bewijsstuk vast en legt deze ter goedkeuring voor aan de feedbackgever. 
Formele feedbackFeedback/-up/-forward die ongevraagd door de docent/beoordelaar is gegeven. 
ZelfreflectieDe student beoordeelt het eigen werk aan de hand van zelf te selecteren leerlijn, niveau en prestatie/eis.
Vorige Artikel Vind de informatie over eJournal (e-portfolio) voor jouw opleiding
Volgende Artikel Omgaan met persoonsgegevens in e-portfolio
Meer hulp nodig? Mail je vragen over Brightspace naar [email protected] of bel naar 088-0191020, doorkiesnummer 1. Bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.