Onderwijslogistiek Support

Kanalen begrijpen

Aangepast op

Een videoportaalkanaal is een door gebruikers gegenereerde verzameling van content die is georganiseerd rond een specifiek thema of onderwerp. Het fungeert als een gecentraliseerde mediabibliotheek waar gebruikers verschillende soorten media kunnen uploaden, opslaan en delen, zoals video's, afbeeldingen, audiobestanden en documenten.

Binnen een kanaal kunnen gebruikers met de juiste machtigingen specifieke acties uitvoeren die zijn toegekend door kanaalbeheerders en sitebeheerders. Deze acties kunnen bestaan uit het bekijken, abonneren op, reageren op, bijdragen aan, delen, bewerken en modereren van de inhoud van het kanaal.

In wezen stelt een kanaal gebruikers in staat om een gerichte opslagplaats van media-inhoud te creëren, wat samenwerking, betrokkenheid en efficiënt beheer van inhoud binnen het platform vergemakkelijkt.

Gerelateerde media binnen een kanaal kunnen worden gegroepeerd in kanaalafspeellijsten.

Inhoud

Waar worden kanalen voor gebruikt?

Kanalen fungeren als een veelzijdig platform voor mediabeheer, het delen van content, samenwerking en betrokkenheid in een breed scala aan gebruikssituaties en sectoren. Ondernemingen gebruiken kanalen bijvoorbeeld voor productpresentaties, het delen van content, marketingcampagnes, evenementenbeheer, interne communicatie en het delen van kennis en training. Onderwijsinstellingen kunnen kanalen gebruiken voor het presenteren van studentenprojecten of het creëren van interactieve multimediaopdrachten, media-engagement, evenementenbeheer, samenwerkingsprojecten en meer.

Wie kan een kanaal bekijken?

Doorgaans zijn kanalen toegankelijk en zichtbaar voor alle ingelogde gebruikers. Ze kunnen ook worden beheerd en toegewezen aan specifieke groepen/gebruikersrollen of machtigingen binnen een organisatie. Dit is in te stellen samen met functioneel beheer Kaltura.

Wie kan een kanaal aanmaken?

De mogelijkheid om kanalen aan te maken kan variëren op basis van het beleid en de vereisten van de organisatie. Dit kan worden beheerd en toegewezen aan specifieke groepen/gebruikersrollen binnen een organisatie, zoals systeembeheerders, contentbijdragers en contentbeheerders. In principe kan elke gebruiker in de organisatie een privé kanaal aanmaken en de instellingen en lidmaatschapsrechten van het kanaal selecteren. Zie Een kanaal aanmaken voor meer informatie.

Hoe krijg ik toegang tot een kanaal?

Je kunt een specifiek kanaal of de kanaalpagina openen door bovenaan de startpagina op de knop Kanalen te drukken.

Zie je de knop Kanalen niet? Dan kun je ook via de zijbalk naar de kanalen gaan.

Je kunt ook toegang krijgen tot de kanalen die je mag bekijken vanuit het gebruikersmenu door op Mijn kanalen te klikken.

Kanalenpagina

De pagina Kanalen dient doorgaans als centrale pagina waarop alle kanalen worden weergegeven waarvoor de individuele gebruiker rechten heeft. Het biedt gebruikers een overzichtelijke en handige manier om door de beschikbare kanalen te bladeren, nieuwe content te ontdekken en interessante kanalen te selecteren om toegang te krijgen tot de bijbehorende content.

De pagina biedt een overzichtelijke weergave van kanalen, inclusief miniatuurafbeeldingen, kanaalnamen, media, het aantal abonnees en leden, evenals sorteer- en filteropties, een zoekfunctie en de knop ‘Een kanaal aanmaken’.

De pagina Kanalen is doorgaans toegankelijk via de directe link in de navigatiebalk https://media.saxion.nl/channels.

Pas de hoofdpagina van je kanaal aan

Elk kanaal heeft een landingspagina of hoofdpagina. Kanaaleigenaren kunnen het uiterlijk en de instellingen van deze pagina aanpassen met behulp van de bewerkingsfuncties voor kanalen. Hieronder worden enkele basisfuncties weergegeven:

  1. Bannerafbeelding die een sfeervolle achtergrond toevoegt.
  2. Naam van het kanaal.
  3. Bedrijfslogo of afbeelding die als pictogram van het kanaal wordt weergegeven.
  4. Abonneren-knop.
  5. Beschrijving die onder de paginatitel wordt weergegeven. Wanneer de gebruiker op Meer lezen klikt, wordt hij doorgestuurd naar het tabblad Meer informatie, waar de volledige beschrijving te vinden is.
  6. Welkomstvideo die automatisch wordt afgespeeld wanneer een gebruiker op de pagina terechtkomt. De gebruiker kan het geluid van de video inschakelen en de video op volledig scherm weergeven.
  7. Tabbladen voor Media, Afspeellijsten, Sessies (indien aanwezig) en Meer informatie.
  8. Dropdownmenu Acties met opties (afhankelijk van hoe je kanaal door je beheerder is geconfigureerd), zoals:

Zie Een kanaal aanmaken voor meer informatie.

Wat zijn de privacyinstellingen van het kanaal?

Om bepaalde acties te kunnen uitvoeren, moet een gebruiker toestemming hebben van de kanaalbeheerder. Als kanaalbeheerder of eigenaar kun je bepalen wie toegang krijgt tot je kanaal door de privacyinstellingen aan te passen. Standaard is een nieuw kanaal altijd als privé ingesteld. Samen met functioneel beheer Kaltura kan je in overleg de volgende privacyinstellingen voor kanalen instellen:

  • Open - Alle aangemelde gebruikers kunnen inhoud bekijken en bijdragen (bijdragen is niet toegestaan voor gebruikers met de rol van kijker).
  • Beperkt - Alle aangemelde gebruikers kunnen inhoud bekijken en alleen kanaalleden kunnen inhoud bijdragen.
  • Privé - Alleen kanaalleden kunnen inhoud bekijken en bijdragen.
  • Gedeelde opslagplaats - Alleen leden kunnen inhoud bekijken en bijdragen. Inhoud kan op basis van publicatierechten op andere locaties worden gepubliceerd.
  • Openbaar, beperkt - Iedereen kan de inhoud bekijken (inclusief anonieme, niet-ingelogde gebruikers). Alleen kanaalleden kunnen inhoud bijdragen op basis van hun publicatierechten.
  • Openbaar, open - Iedereen kan inhoud bekijken (inclusief gasten). Alle ingelogde gebruikers kunnen inhoud bijdragen (bijdragen is niet toegestaan voor gebruikers met de rol van kijker).
  • Gemodereerd - Inhoud is alleen beschikbaar na goedkeuring door de moderator.

Het toegangsniveau van de gebruiker binnen het kanaal is gebaseerd op specifieke eindgebruikersrechten. Zoals hieronder beschreven:

  • Leden - Kunnen inhoud bekijken.
  • Bijdrager - Kunnen inhoud bekijken, toevoegen en verwijderen waarvan zij de eigenaar zijn.
  • Moderator - Kunnen inhoud bekijken, toevoegen, verwijderen waarvan zij de eigenaar zijn, en inhoud goedkeuren voordat deze kan worden gepubliceerd.
  • Beheerder - Kan alle inhoud bekijken, toevoegen en verwijderen, inhoud goedkeuren voordat deze kan worden gepubliceerd en de instellingen, privacyopties en gebruikersrechten van het kanaal bewerken. Beheerders hebben ook toegang tot de analyses van het kanaal.
  • Anoniem - Wanneer de ‘anonieme’ modus is ingeschakeld (je systeembeheerder kan dit inschakelen in de Auth-module door allowAnonymous in te stellen op ‘Ja’), kunnen gebruikers anoniem door de kanalen bladeren en video’s bekijken. Wanneer een anonieme gebruiker op een link of knop klikt waarvoor een meer geavanceerde rol vereist is, wordt een inlogscherm weergegeven.

Veelgestelde vragen

Hoe word ik kanaalbeheerder?

De kanaaleigenaar of -beheerder wijst je de rol van beheerder toe. Dit kan via de functie ‘gebruikers bewerken’ van het kanaal.

Hoe word ik lid van een kanaal?

Zodra je het gewenste kanaal hebt gevonden, klik je op de naam of miniatuur om naar de kanaalpagina te gaan. Meestal is er een optie om je te abonneren. Als je op deze optie klikt, word je lid of abonnee. De beschikbaarheid en toegankelijkheid van kanalen kan variëren, afhankelijk van de specifieke configuratie en machtigingen die zijn ingesteld door de eigenaar of beheerder van het kanaal.

Wie kan een kanaal verwijderen?

De mogelijkheid om een kanaal te verwijderen is doorgaans voorbehouden aan personen met een hoger toegangsniveau en meer bevoegdheden, meestal de kanaaleigenaar/beheerder of functioneel beheer Kaltura.

Meer hulp nodig? Mail je vragen over Brightspace naar [email protected] of bel naar 088-0191020, doorkiesnummer 1. Bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.