Over
Met media-analyse kun je ontdekken hoe je gebruikers op een bepaalde video hebben gereageerd, waar de gebruikers zich bevinden en met welke apparaten ze de video hebben bekeken, zodat je je content kunt volgen en optimaliseren. Met het analysedashboard kun je de betrokkenheid in verschillende tijdsperioden bekijken, verschillende periodes met elkaar vergelijken, filteren op basis van verschillende parameters en nog veel meer.
Inhoud
Toegang tot media-analyses
Er zijn twee manieren om toegang te krijgen tot analytics.
Via de pagina Mijn media
- Kies Mijn media in het gebruikersmenu.

De pagina Mijn media wordt weergegeven.
- Klik op de drie puntjes rechts van het gewenste item.
- Klik op Analyse.
Het analysedashboard wordt weergegeven.
Dashboard
Het bovenste paneel van het dashboard geeft een overzicht van de belangrijkste statistieken voor die specifieke vermelding.
In dit gedeelte zie je:
Spelesrindrukken - Een spelerindruk wordt geteld telkens wanneer de speler op de pagina wordt geladen.
Afspeelbeurten - Een afspeelbeurt wordt geteld wanneer een gebruiker op de afspeelknop klikt om een video te bekijken. Als de speler is ingesteld op automatisch afspelen, wordt een afspeelbeurt geteld wanneer de speler begint met het afspelen van de video.
Unieke bezoekers - Aantal unieke gebruikers dat tijdens de periode actief heeft gekeken. Let op: afspeelindrukken worden niet meegeteld als kijkactie.
Aantal bekeken minuten - Totaal aantal minuten dat door de kijkers is afgespeeld, op basis van kwartielmijlpalen. Voorbeeld: als een gebruiker 4 minuten van een video van 10 minuten heeft bekeken, wordt dit berekend als 2,5 minuten (25% mijlpaal).
Gemiddeld voltooiingspercentage - Gemiddeld percentage van voltooiing voor alle afspeelbeurten. Voorbeeld: als een gebruiker de eerste keer 20% van de video heeft bekeken en de tweede keer 80% van de video, wordt de berekening (20+80)/2 afspeelbeurten = 50% gemiddeld voltooiingspercentage.
Sociale hoogtepunten - Totaal aantal likes en aantal keren dat de media is gedeeld.
Analyses worden binnen 24 tot 48 uur na het uitvoeren van de actie bijgewerkt.
Weergaven
In dit gedeelte kun je het aantal weergaven gedurende de looptijd van de video zien, begrijpen welke delen van de video interesse hebben gewekt en op welk punt je je publiek bent kwijtgeraakt.
Gebruikersbetrokkenheid
Klik op Engagement per gebruiker weergeven onder de spelersgrafiek.

Het venster wordt vergroot om een diepgaande analyse te tonen van alle gebruikers die deze video hebben bekeken.
Voor elke gebruiker zie je:
Spelersindrukken - Een spelerindruk wordt geteld telkens wanneer de speler op de pagina wordt geladen.
Afspeelbeurten - Een afspeelbeurt wordt geteld wanneer een gebruiker op de afspeelknop klikt om een video te bekijken. Als de speler is ingesteld op automatisch afspelen, wordt een afspeelbeurt geteld wanneer de speler begint met het afspelen van de video.
Gemiddeld voltooiingspercentage - Gemiddeld percentage van voltooiing voor alle afspeelbeurten. Voorbeeld: als een gebruiker de eerste keer 20% van de video heeft bekeken en de tweede keer 80% van de video, wordt de berekening (20+80)/2 afspeelbeurten = 50% gemiddeld voltooiingspercentage.
Totale voltooiingspercentage - Totaal percentage van de bekeken video, per gebruiker, opgeteld over alle afspeelsessies, exclusief herhalingen. Voorbeeld: als de video een uur duurt en de gebruiker de eerste keer de eerste 20 minuten heeft bekeken en de tweede keer de eerste 30 minuten, is het totale voltooiingspercentage 50%.
Heatmap van gebruikersbetrokkenheid
Door op het pijltje naast de naam van een gebruiker te klikken, kun je een heatmap bekijken die aangeeft welk deel van de video ze hebben bekeken.
Voor elke gebruiker zijn er 4 niveaus (weergegeven in 4 tinten blauw) beschikbaar om hun betrokkenheid bij de duur van de video te analyseren:
Niet bekeken - Dit gedeelte is niet bekeken door de gebruiker.
Eenmaal bekeken - Dit gedeelte is eenmaal bekeken door de gebruiker.
Tweemaal bekeken - Dit gedeelte is tweemaal bekeken door de gebruiker.
Meer dan tweemaal bekeken - Dit gedeelte is meer dan twee keer bekeken door de gebruiker.
Videoprestaties in de loop van de tijd
Om prestatietrends in de loop van de tijd te bekijken, gebruik je de grafiek (zie hieronder) om belangrijke statistieken te bekijken:
Spelersindrukken - Een spelerindruk wordt geteld telkens wanneer de speler op de pagina wordt geladen.
Afspeelbeurten - Een afspeelbeurt wordt geteld wanneer een gebruiker op de afspeelknop klikt om een video te bekijken. Als de speler is ingesteld op automatisch afspelen, wordt een afspeelbeurt geteld wanneer de speler begint met het afspelen van de video.
Unieke kijkers - Aantal unieke gebruikers dat tijdens de periode actief heeft gekeken. Let op: spelersimpressies worden niet meegeteld als kijkactie.
Bekeken minuten - Totaal aantal minuten dat door de kijkers is afgespeeld op basis van kwartielmijlpalen. Voorbeeld: als een gebruiker 4 minuten van een video van 10 minuten heeft bekeken, wordt dit berekend als 2,5 minuten (25% mijlpaal).
Gemiddeld voltooiingspercentage - Gemiddeld voltooiingspercentage voor alle afspeelbeurten. Voorbeeld: als een gebruiker de eerste keer 20% van de video heeft bekeken en de tweede keer 80% van de video, wordt de berekening (20+80)/2 afspeelbeurten = 50% gemiddeld voltooiingspercentage.
Gemiddeld uitvalpercentage - Het gemiddelde percentage van het uitvalkwartiel (laatste bekeken kwartiel) voor alle afspeelbeurten. Voorbeeld: Als een gebruiker de eerste keer 20% van de video heeft bekeken en de tweede keer 80% van de video, is de berekening (0+75)/2 afspeelbeurten = 37,5% gemiddeld uitvalpercentage. 20% wordt berekend als 0, omdat de gebruiker de mijlpaal van 25% niet heeft bereikt, en 80% wordt berekend als 75%, omdat de gebruiker de mijlpaal van het derde kwartiel heeft gepasseerd.
Je kunt de gegevens voor elke statistiek bekijken op dagelijkse of maandelijkse basis. Beweeg de muis over een punt in de grafiek om de gedetailleerde gegevens te zien.

Je kunt ook vergelijken met een andere statistiek door een andere statistiek te selecteren in de vervolgkeuzelijst.
Om de periode te wijzigen of de gegevens te filteren, gebruik je de datumkiezer en het filterpaneel bovenaan het dashboard. Je kunt ook gegevens uit verschillende periodes vergelijken.
Betrokkenheidstrechter
De engagementtrechter toont het traject van de kijker, vanaf het moment van ontdekking tot het bekijken van de volledige video.
De volgende statistieken worden weergegeven in de trechter:
- Indrukken van spelers
- Speelbeurten
- Speelbeurten die <x%> procent van de totale speelduur bereiken. Dit kan door de gebruiker worden geselecteerd.
Toplanden
Het paneel Toplanden rangschikt de geografische spreiding op basis van het aantal keer dat een land wordt gespeeld.
De heatmap toont de landen. Hoe donkerder de blauwe kleur, hoe meer plays er voor dat land zijn. De tabel rangschikt de landen op basis van plays en toont ook de verdeling van plays in vergelijking met het totale aantal plays. Je kunt dieper ingaan op een regio door een land op de kaart of in de tabel te selecteren. Selecteer een regio om dieper in te gaan op steden.
Overzicht apparaten
Hier zie je de verdeling van het gebruik van apparaten per afspelen en op welk apparaat kijkers de inzending hebben bekeken.
Topdomeinen
De topdomeinen worden gerangschikt op basis van domeinen die het grootste aantal keer zijn afgespeeld in de geselecteerde periode.
Voor elk domein zijn de volgende statistieken beschikbaar:aw
Spelesrindrukken - Een spelerindrukgebeurtenis wordt geteld telkens wanneer de speler op de pagina wordt geladen.
Spelerindrukratio - Aantal afspeelbeurten gedeeld door het aantal indrukken.
Aantal afspeelbeurten - Een afspeelbeurt wordt geteld wanneer een gebruiker op de afspeelknop klikt om een video te bekijken. Als de speler is ingesteld op automatisch afspelen, wordt een afspeelbeurt geteld wanneer de speler begint met het afspelen van de video.
Weergaveverdeling - Aantal weergaven gedeeld door het totale aantal weergaven in het geselecteerde tijdsbestek.
Bekeken minuten - Totaal aantal afgespeelde minuten door de kijkers op basis van kwartielmijlpalen. Voorbeeld: als een gebruiker 4 minuten van een video van 10 minuten heeft bekeken, wordt dit berekend als 2,5 minuten (25% mijlpaal).
Gemiddeld voltooiingspercentage - Gemiddeld voltooiingspercentage van alle afspeelbeurten. Voorbeeld: als een gebruiker de eerste keer 20% van de video heeft bekeken en de tweede keer 80% van de video, wordt de berekening (20+80)/2 afspeelbeurten = 50% gemiddeld voltooiingspercentage.
Specifieke domeinen
Je kunt ook inzoomen op een specifiek domein om alle URL's onder dat domein te bekijken, evenals dezelfde statistieken in een meer gedetailleerde weergave. Je kunt de gegevens voor elke statistiek bekijken op dagelijkse of maandelijkse basis. Beweeg de muis over een willekeurig punt in de grafiek om de gedetailleerde gegevens te bekijken. Klik op de titel van de statistiek in de tabel om de tabel op basis van deze statistiek te sorteren.