Opleidingspagina's

Voor elke opleiding is in Brightspace een course offering aangemaakt. Dit noemen we een 'opleidingspagina'. Deze opleidingspagina kan gebruikt worden om studenten informatie te geven op opleidingsniveau.

1 opleidingspagina voor alle opleidingvarianten bij elkaar

De opleidingspagina worden per opleiding aangemaakt. Het idee is dat informatie voor verschillende opleidingvarianten over het algemeen redelijk gelijk is. Waar dit toch verschilt kan er gewerkt worden met studenten in secties per opleidingsvariant in combinatie met de release conditie mogelijkheden die Brightspace biedt. Op die manier is het eenvoudig om een keuze te maken tussen het delen van content met alle studenten van de opleiding of alle studenten van een opleidingsvariant.

Een uitzondering hierop is SPS. Als een opleiding zowel bij een academie als bij SPS wordt aangeboden dan zijn er 2 opleidingspagina's in plaats van 1.

Automatische inschrijving van studenten

Studenten worden automatisch ingeschreven op de opleidingspagina door een koppeling. Deze koppeling zorgt er voor dat te allen tijden alle studenten die de opleiding volgen (ongeacht welke opleidingvariant) ingeschreven zijn op de betreffende opleidingspagina. Als een student stopt met de opleiding (of is afgestudeerd) zal de student uitgeschreven worden van de opleidingspagina.

Dus om even Commerciƫle economie als voorbeeld te nemen. Er is 1 opleidingscourse offering met als code SCE_OP_CE_0000_0. Studenten van de volgende opleidingsvarianten worden hier op ingeschreven: CE0DT, CE0VT, CE1DT, CE1VT, CE1VT-MAS, etc. etc.

Voor docenten is een automatische koppeling helaas niet mogelijk. Docenten zullen dus handmatig toegevoegd moeten worden aan een opleidingspagina, door bijvoorbeeld school support.

Aankomende studenten worden van te voren al ingeschreven op een opleidingspagina. Dit gebeurt op zijn vroegst 60 dagen van te voren en later als de student pas korter van te voren wordt toegelaten tot de opleiding.

Opleidingspagina standaard uitgeschakeld

Niet elke academie heeft er behoefte aan om een opleidingspagina te gebruiken. Voor elke opleiding bestaat er een opleidingspagina, maar standaard is deze inactief (en daardoor onzichtbaar voor studenten en medewerkers). Ook als de opleidingspagina inactief is zullen studenten automatisch ingeschreven worden (zie vorige kop), alleen studenten zien hier niks van zolang de opleidingspagina inactief is.

School support kan een verzoek doen bij functioneel beheer Brightspace om de opleidingspagina te activeren. Zodra deze actief is zal deze ook zichtbaar worden voor studenten (en eventuele docenten die inschreven worden).

Landingspagina op de opleidingspagina

In Blackboard werd soms gewerkt met een landingspagina per opleiding. Deze landingpagina had een drietal doelen, te weten:

1. het geven van een overzicht van het curriculum
  2. het kunnen doorklikken naar de cursus om er op te kunnen inschrijven
  3. het kunnen doorklikken naar de cursus om hem te bezoeken.

Het derde doel is in Brightspace niet meer relevant aangezien er gewerkt wordt met de MyCourse widget. Voor het eerste doel zou je voortaan de opleidingspagina kunnen gebruiken. Zie deze handleiding hoe je de landingspagina kunt aanmaken. Het tweede doel is alleen relevant als er gewerkt wordt met Discover. Zie ook deze handleiding daarover. Als Discover gebruikt wordt dan is het de bedoeling dat er deeplinks naar de betreffende cursussen geplaatst worden op de landingspagina (of ergens anders in de opleidingspagina).

Vorige Artikel Zelfinschrijving voor studenten via Discover
Volgende Artikel Automatische course- en section enrollments voor SPS obv Xedule