Onderwijslogistiek Support

Hoe maak ik groepen?

Aangepast op

De Groups functie zorgt ervoor dat je de studenten binnen je cursus kunt onderverdelen in kleinere groepen met een maximum van 200 studenten. Je kunt dit bijvoorbeeld doen zodat studenten aan een opdracht kunnen werken of vanwege administratieve redenen. Je kunt iedereen of een bepaald aantal studenten in groepen verdelen.

Je kunt de groepen beheren via de Manage Groups functie.

Inhoudsopgave

Groepen maken in Brightspace

Volg de volgende stappen voor het aanmaken van groepen in Brightspace:

  • Ga naar Course Tools > Groups in de navigatiebar van je cursus. Dit opent de Manage Groups pagina.
  • Klik op New Category.
  1. Typ de naam van de categorie (bijvoorbeeld Projectopdracht X -Groepjes ).
  2. Voeg indien nodig een beschrijving van de categorie toe. Deze beschrijving wordt aan studenten getoond in het geval van self-enrollment groups.
  3. Bepaal hoe de groepen worden gemaakt  door middel van het keuzemenu onder Enrollment Type. Je kunt ervoor kiezen om zelf studenten aan groepen toe te voegen, ze automatisch toe te voegen of ze de optie te geven zelf een groep te kiezen (Self Enrollment). Vervolgens kun je het totale aantal groepen kiezen (# of Groups) en/of het totale aantal studenten per groep met een maximum van 200 (Groups of #). Een beschrijving van de zeven mogelijke groepsstructuren vind je hieronder. Afhankelijk van je voorkeuren kun je nu het aantal groepen en/of het aantal studenten per groep bepalen.

 

Je groepen worden nu aangemaakt. Vervolgens kun je deze nog bewerken. Bijvoorbeeld om de naamgeving aan te passen. Klik daarvoor de titel aan, bewerk deze, en klik op Save.

Deze groepjes kun je vervolgens gebruiken om bijvoorbeeld te koppelen aan groepsopdrachten. Zie daarvoor deze instructie.

Heb je erg veel subgroepjes? Dan kun je overwegen dit in bulk te doen. Zie daarvoor de instructies hieronder en de tip.

Groepen in bulk aanmaken

De Custom Group Management Widget vind je onderaan op de Course Home pagina. Met de Custom Group Management Widget kan je op course niveau de classlist, met de gegevens van ingeschreven gebruikers (inclusief groepsinschrijvingsgegevens), downloaden en gebruikers inschrijven in groepen met behulp van een geformatteerd .csv-bestand. Dit kan handig zijn, wanneer je bijvoorbeeld een groot aantal groepen moet aanmaken.

De widget bestaat uit 2 integrale delen: Download Classlist en Import Groups from a File (.csv).

Download Classlist

  • Met de knop "Download Classlist" kun je de classlist downloaden als een csv-bestand met de volgende velden: Username, FirstName, LastName, Role, Email, GroupName, GroupCode, GroupCategoryName, en Action
  • Het veld "Action" in het gedownloade bestand is altijd leeg. Het is voor het gemak toegevoegd, zodat je het kan invullen bij het importeren van een .csv-bestand (volgende stap).
  • Als een gebruiker geen groepsinschrijvingen heeft, is er ten minste één regel met de gebruikersinformatie, maar een blanco GroupName, GroupCode en GroupCategoryName.
  • Elke groep heeft minimaal één regel zonder Username en alleen GroupName, GroupCode and GroupCategoryName (alle andere velden zijn leeg) onderaan het bestand zodat er een overzicht is van alle groepen.
  • Als er een groepscategorie is zonder groepen, is er ten minste één regel met alleen GroupCategoryName (alle andere velden zijn leeg) onderaan het bestand.
  • Als een gebruiker in meerdere groepen is ingeschreven, wordt die gebruiker meerdere keren vermeld; elke groepsinschrijving komt op een nieuwe regel.
  • Als een gebruiker niet zichtbaar is in de classlist, wordt deze ook niet weergegeven in het gedownloade bestand.

Hier is een voorbeeld van het uitvoerbestand Download Classlist:

Username FirstName LastName Role Email GroupName GroupCode GroupCategoryName Action
Test.Test1 Test Test1 Learner [email protected]
Group 1 grp_7742_186_1 Category 1
Test.Test2 Test
Test2
Learner
[email protected]
Group 2
grp_7742_186_2
Category 1






Group 1
grp_7742_186_1
Category 1






Group 2
grp_7742_186_2
Category 1






Group 3
grp_7742_186_3
Category 1






Group 4
grp_7742_186_4
Category 1








Category 2










In bovenstaande tabel kunnen we zien dat er voor de cursus (organisatie-eenheid-ID 7742) 2 classlist leden zijn ingeschreven als leerling. Test.Test1-user is ingeschreven in Group 1 onder groepscategorie Category 1. Test.Test2-user is ingeschreven in Group 2 onder groepscategorie Category 1. Hieronder zien we een lijst van alle groepen die in deze cursus bestaan, ongeacht of ze leeg zijn of niet: Group 1, Group 2, Group 3, Group 4. De laatste regel toont groepscategorie Category 2 die leeg is.

Groepen importeren uit een bestand (.csv)

In de sectie Import kun je inschrijvingen in groepen aanpassen door een .csv-bestand te uploaden.

Hier is een voorbeeld van een importbestand dat, wanneer het wordt geïmporteerd, Student 1 in Group 1 zal inschrijven, Student 2 uit Group 2 zal uitschrijven en vervolgens Student 2 zal inschrijven in Group 1.

Username FirstName LastName Role Email GroupName GroupCode GroupCategoryName Action
Student1 Test Student1 Learner [email protected] Group 1 grp_7742_186_1 Category 1 Enroll
Student2
Test
Student2
Learner
[email protected]
Group 2
grp_7742_186_2
Category 1 Unenroll
Student2
Test
Student2
Learner
[email protected]
Group 1
grp_7742_186_1
Category 1
Enroll

Het importbestand moet aan de volgende eisen voldoen:

  • De gebruikers die in groepen moeten worden ingeschreven, moeten al zijn ingeschreven in de cursus zelf.
  • De groepscategorieën moeten al bestaan in de cursus.
  • De widget kan slechts 2 soorten acties begrijpen: "Enroll" en "Unenroll".
  • Regels met een leeg Action veld worden genegeerd.
  • Regels met fouten/typefouten in het Action veld resulteren in een fout.
  • Acties zijn niet hoofdlettergevoelig, dus bijv. "enroll", "Enroll" en "ENROLL" zullen werken.
  • De bestanden kunnen gedeeltelijke uploads zijn: als het actieveld (Enroll/Unenroll) leeg wordt gelaten, zal de widget die regel negeren, wat zal resulteren in geen actie en geen fout.
  • Regels met alleen GroupName, GroupCode en GroupCategoryName maar met een lege Username resulteren in geen actie en geen fout tenzij u een actie specificeert (Enroll/Unenroll) in het veld Action; in dergelijke gevallen resulteert dit in een fout.
  • Regels met alleen GroupCategoryName resulteren in geen actie en geen fout, tenzij u een actie specificeert (Enroll/Unenroll) in het veld Action; in dergelijke gevallen resulteert dit in een fout.
  • Met het .csv-bestand kunt u nieuwe groepen aanmaken; als de widget geen bestaande groep kan vinden met de opgegeven naam binnen de gespecificeerde categorie, zal het eerst een nieuwe groep aanmaken en vervolgens de gebruiker inschrijven.
  • Namen van groepen die Admin Users (beheerders) proberen te maken, moeten uniek zijn binnen de cursus.
  • Bij het maken van groepen kan het veld GroupsCode leeg worden gelaten omdat de widget een unieke groepscode zal genereren.
  • Regels die groepen maken, mogen geen lege Username hebben.
  • Regels die groepen maken, moeten de actie "Enroll" hebben in het veld Action.
  • Het importbestand moet een .csv-bestand zijn.
  • De naam van het importbestand moet beginnen met "classlist_".
  • U kunt slechts één bestand tegelijk uploaden.
  • De bestandsgrootte mag niet groter zijn dan 500 KB.
  • Het maximum aantal gebruikers dat moet worden ingeschreven/uitgeschreven mag niet meer zijn dan 1000, d.w.z. het maximum aantal rijen is 1001.
  • De bestandsheader moet de volgende velden bevatten:Username, FirstName, LastName, Role, Email, GroupName, GroupCode, GroupCategoryName, Action.
  • De velden die geldig moeten zijn om de import te laten werken, zijn  Username, GroupName, GroupCategoryName en Action (deze mogen niet leeg zijn); andere velden zijn optioneel.

Tip voor aanmaken grote hoeveelheid groepjes voor groepsopdrachten

Tip! Wil je een grote reeks subgroepen aanmaken voor een groepsopdracht, waarbij je meerdere klassen hebt die je wilt opsplitsen in subgroepjes?  Dan kun je dit in bulk doen. Bekijk daarvoor deze specifieke handleiding.
Gaat het om een kleiner aantal groepen, dan kun je de eerste stap hierboven volgen voor het aanmaken van groepjes.

Na het aanmaken van deze groepen kun je ze koppelen aan een groepsopdracht.

Fouten bij het importeren

Als regels resulteren in een fout, zal de widget een .csv-bestand genereren en downloaden waarin de fouten samen met hun beschrijvingen worden vermeld in de laatste kolom ("Errors"). Het actieveld is bijvoorbeeld "ENROLLL" (drievoudige "L") in plaats van "ENROLL" (dubbele "L"):

Username FirstName LastName Role Email GroupName GroupCode GroupCategoryName Action Errors
Test.Test1 Test Test1 Learner [email protected] Group 1 grp_7742_186_1 Category 1
ENROLLL ERROR: Action must be either Enroll or Unenroll
Test.Test2
Test
Test2
Learner
[email protected]
Group 2 grp_7742_186_2 Category 1

Zie hieronder enkele voorbeelden van fouten.

ERROR: Action must be either Enroll or Unenroll
Klik om te kopiëren
  • De widget accepteert slechts 2 soorten acties: "Enroll" en "Unenroll" (niet hoofdlettergevoelig).
ERROR: Group category with this name not found
Klik om te kopiëren
  • De opgegeven groepscategorienaam bestaat niet in de cursus.
ERROR: Group not found
Klik om te kopiëren
  • De opgegeven groepsnaam bestaat niet in de cursus.
ERROR: Username not found
Klik om te kopiëren
  • De opgegeven gebruikersnaam komt niet voor in de Classlist van de cursus.
ERROR: Group name must be unique
Klik om te kopiëren
  • De groep met zo'n naam bestaat al in de cursus.
ERROR: Group creation failed
Klik om te kopiëren
  • De groep die u probeerde te maken, is niet gemaakt vanwege een fout.
ERROR: User unenrollment failed
Klik om te kopiëren
  • Uitschrijvingsactie is mislukt.
ERROR: User enrollment failed
Klik om te kopiëren
  • Inschrijvingsactie mislukt.

Groepscategorieën

Nadat je de groepscategorieën en groepen hebt ingesteld, kun je nieuwe groepen toevoegen aan een groep categorie, maar je kunt het maximum aantal studenten per groep niet wijzigen. Je moet daarom van tevoren goed bedenken hoe de groot groepen moeten zijn wanneer je ze maakt. Dit betreft alleen de standaard groep grootte die Brightspace aan groepen geeft; je kunt wel handmatig studenten aan groepen toevoegen, zelfs als de maximum capaciteit bereikt is.

Je kunt zeven verschillende categorieën creëren in Brightspace:

  1. # of Groups - no Auto Enrollmentn groepen. Hiermee kun je het totale aantal groepen bepalen dat je wilt maken. Je kunt dit aantal invullen onder Number of Groups. Met deze optie kun je zelf studenten aan groepen toevoegen.
  2. Groups of #: groepen met een maximum van n studenten. Met deze optie kun je het maximum aantal studenten per groep aangeven (met een limiet van 200 studenten). Dit aantal geef je aan onder Number of users. Brightspace voegt dan automatisch studenten toe aan groepen.
  3. # of Groupsn groepen. Met deze optie bepaal je het aantal groepen dat je wilt maken. Je kunt dit aantal invullen onder Number of Groups. Brightspace voegt dan automatisch studenten toe aan groepen.
  4. Groups of # - Self Enrollment: groepen met een maximum van n studenten. Met deze optie kun je het maximum aantal studenten per groep aangeven (met een limiet van 200 studenten). Dit aantal geef je aan onder Number of users. Studenten kunnen vervolgens zelf een groep kiezen om zich bij in te schrijven.
  5. # of Groups - Self Enrollmentn groepen. Met deze optie kun je het totale aantal groepen bepalen dat je wilt maken. Je kunt dit aantal invullen onder Number of Groups. Studenten kunnen vervolgens zelf een groep kiezen om zich bij in te schrijven.
  6. # of Groups, Capacity of # - Self Enrollmentgroepen met een maximum van n studenten. Met deze optie kun je het totale aantal groepen bepalen dat je wilt maken en het maximum aantal studenten per groep aangeven (met een limiet van 200 studenten per groep). Het aantal groepen kun je invullen onder Number of Groups en het aantal studenten per groep onder Number of Users. Studenten kunnen vervolgens zelf een groep kiezen om zich bij in te schrijven.
  7. Single user, member-specific groups: persoonlijke groep per student. Deze optie maakt voor iedere student een aparte groep. Je kunt deze optie kiezen als je met blogs of voortgangsverslagen wilt werken. Studenten kunnen dan vervolgens een blog schrijven in een persoonlijk en privé discussieforum.

Bij opties 2 en 3 kun je via Advanced Properties het volgende veranderen:

  • Auto-Enroll New Users: Brightspace voegt automatisch alle studenten toe die meedoen aan de cursus nadat de groepen zijn gemaakt. (Studenten worden altijd toegevoegd aan de groep met het minste aantal studenten; deze optie zorgt ervoor dat er geen groepen zijn zonder deelnemers.)
  • Randomise users in Groups: studenten worden willekeurig toegevoegd aan een groep. Als deze optie niet wordt aangevinkt, worden studenten in alfabetische volgorde toegevoegd als deze optie niet wordt aangevinkt)

Bij opties 4, 5 en 6 kun je via Advanced Properties het volgende veranderen:

  • Stel een startdatum (Start Date) en/of einddatum (Expiry Date) in voor de periode waarin studenten zichzelf voor een groep kunnen inschrijven. Na de einddatum kunnen studenten zich niet meer aansluiten bij een andere groep of een groep verlaten. Vul een datum in of kies voor Now om het zelf inschrijven meteen te starten of te stoppen. 
  •  Voeg studenten die zich niet hebben ingeschreven in een groep toe aan een groep via Allocate unenrolled users. Dit gebeurt automatisch nadat de einddatum is verstreken. Studenten worden willekeurig toegevoegd aan een groep. De groepscapaciteit zou genegeerd kunnen worden, afhankelijk van het aantal groepen en studenten.

Het voorbeeld hierboven gebruikt de vijfde optie: vier groepen waar studenten zichzelf voor mogen inschrijven (# of Groups - Self Enrollment, Number of Groups: 4). Bij deze optie kun je een einddatum instellen voor het inschrijven en ervoor zorgen dat studenten automatisch worden ingeschreven bij een groep na de einddatum (deze opties vind je onder Advanced Properties).

  1. Optioneel: Stel een Group prefix in (bijvoorbeeld Werkc-). Alle groepsnamen beginnen dan met de prefix, gevolgd door een volgnummer (bijvoorbeeld Werkc-1, Werkc-2, Werkc-3 en Werkc-4).
  2. Optioneel: Stel een start en eind datum en tijd in voor Self Enrollment.
    • Vink Allocate unenrolled users after Self Enrollment Expiry Date aan indien je wil dat studenten na de deadline automatisch aan groepen worden toegewezen.
  3. Je kunt een of meer van de volgende opties aanvinken onder Additional Options:
    • Een Discussie forum en topic.
    • Een Locker (een groepsspecifieke digitale opslagruimte zodat een groep bestanden digitaal kan delen zonder tussenkomst van andere studenten).
    • Een Assigment inleverfolder.
  4. Klik op Save. Als je hebt gekozen voor en van de extra opties, dan ga je nu naar de functie die het mogelijk maakt om de gekozen opties te maken. De groepen worden op de achtergrond gemaakt, en je zal een melding krijgen wanneer dit voltooid is. Je gaat nu terug naar de Manage Groups pagina.

Inschrijvingen op groepen beperken

Daarnaast kan je bij het aanmaken van nieuwe groepen kiezen uit welke groepen of sections je enrollments wilt beperken, via Restrict Enrollments To. Dit betekent dat studenten alleen kunnen worden ingeschreven voor een groep als ze ook in de aangeklikte groep of section zitten. 

Let op, dit kan dus alleen als de cursus sections heeft of als er al groepen zijn aangemaakt. Als de cursus geen sections heeft of je voor de eerste keer een groep aanmaakt zal Restrict Enrollments To niet te zien zijn in de instellingen.

Beheer je groepen via Manage Groups

In Manage Groups kun je:

  • De groepscategorieën en groepen zien.
  • Nieuwe categorieën maken.
  • Categorieën en groepen aanpassen.
  • Zien welke studenten in welke groep zitten.
  • Categorieën en groepen verwijderen.
  • Een e-mail sturen naar alle studenten in een specifieke groep.
  1. Klik op het pijltje onder View Categories om naar een specifieke categorie te gaan en de groepen te bekijken die er in zitten.
  2. Het nummer achter de naam van de categorie (Werkgroepen (5)) geeft het aantal groepen aan dat in de categorie zit. Door te klikken op het pijltje achter de naam van de categorie kun je:
    • de categorie aanpassen (Edit Category). Je kunt deze functie gebruiken om een discussie topic of locker toe te voegen als je de categorie al gemaakt hebt maar dit niet meteen had gedaan.
    • een groep toevoegen (Add Group).
    • studenten toevoegen aan een groep (Enroll Users). Deze optie opent een scherm waar je studenten vanuit de classlist in groepen kunt toevoegen in deze specifieke categorie.
    • Alle groepen in een categorie verwijderen (Delete)
    • Alle studenten in groepen in deze categorie mailen (Email)
  3. Als je een nieuwe groepscategorie wilt maken (bijvoorbeeld voor een hoorcollege of een practicum), kun je op New Category klikken en de stappen herhalen die hierboven zijn aangegeven.
  4. Klik op het nummer in de Members kolom om te zien welke studenten in de groep zitten.
  5. Als je een groep wilt verwijderen of ieder lid van de groep wil mailen, klik dan op het vinkje voor een bepaalde groep en kies de optie Delete of Email. Wanneer je een email stuurt via deze optie staan alle emailadressen in de BCC vanwege privacy redenen.
  6. Je kunt de beschrijving van een groep aanpassen of toevoegen door te klikken op de naam van de desbetreffende groep.

Video over het aanmaken van groepen

Als je meer wil weten over het aanmaken van groepen, bekijk dan deze video van de Brightspace-leverancier D2L. Sommige schermen hebben een ander uiterlijk dan de Brightspace-omgeving van Saxion.

Vorige Artikel Kopieer je Gradebook en Grade Settings naar een andere cursus
Volgende Artikel Hoe gebruik ik groepen?
Meer hulp nodig? Mail je vragen over Brightspace naar [email protected] of bel naar 088-0191020, doorkiesnummer 1. Bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.