Hoe werken rollen in Brightspace?

Rollen bepalen in Brightspace welke rechten je als gebruiker van het systeem hebt en deze zijn op twee niveaus van kracht:

1. Je hebt een rol op het algemene Saxion niveau.
  2. Je hebt een rol op cursusniveau (Course offering).

Algemene rollen in Brightspace

Wanneer je inlogt in Brightspace krijg je een algemene rol toegewezen (Saxion Niveau) die bepaalt tot welke Brightspace-functionaliteiten je toegang hebt. Zo heeft een docent toegang tot andere menu-items dan studenten.

Brightspace kent de volgende rollen:

• Student: alle studenten van Saxion met een Brightspace-account krijgen standaard deze rol toegewezen.
  • Staff: alle onderwijsmedewerkers van Saxion krijgen standaard deze rol toegewezen.
  • School Support: deze rol wordt handmatig en per academie (School) uitgedeeld aan Brightspace-beheerders van een academie, zodat zij de bijbehorende rechten alleen binnen de eigen academie hebben. De academie beheerder heeft toegang tot alle cursussen binnen de eigen academie.

Rollen op Saxion niveau

De rol per cursus bepaalt welke rechten je als gebruiker binnen de cursus hebt. Deze rol kan per cursus verschillen, maar je kunt maar met één rol per cursus ingeschreven (enrolled) staan.

In onderstaande tabel zie je van elke Brightspace-rol wat de bijbehorende rechten zijn.

Brightspace Rol Bedoeld voor
Student Studenten
Staff Docenten

Rollen op cursus niveau

In onderstaande tabel zie je alle mogelijke rollen in Brightspace en wat de bijbehorende rechten van elke rol zijn.

Docenten (met de rol Lecturer A) worden door de Brightspace-beheerder van de academie aan de cursus toegevoegd. Als er rollen met minder rechten dan Lecturer A in de cursus nodig zijn, dan kan de docent deze zelf toevoegen. Lees hierover meer in het artikel: Hoe ken ik rollen toe aan collega's in mijn cursus en hoe verwijder ik gebruikers uit mijn cursus?

Rol Bedoeld voor Activiteiten
Super Administrator
Functioneel beheerders
School support
Gedelegeerd beheerder binnen de academie, de rol geldt alleen voor de academie
waarin de medewerker werkzaam is.

De rol is ingericht voor ondersteuners van de academie. Met deze rol hebben de ondersteuners toegang tot alle cursussen van de eigen academie.
Course Builder
Onderwijskundigen van TLC De rol voor ondersteuners (b.v. een onderwijskundige, studentassistent, TLC-adviseur). Mogen wel content zien en aanpassen maar niet bij studenten data (inleveringen, course analytics en resultaten).
Lecturer A Docenten Docent verantwoordelijk voor de cursus en heeft toegang tot alle cursustools
Lecturer B Docenten Docent kan alleen lesgeven en heeft niet de mogelijkheid om content aan te passen of tools toe te voegen
Student Assistent Student assistenten Rol voor studenten die helpen met de implementatie van Brightspace die gelijk staat aan de rol ‘Lecturer A'
Student Studenten Standaard rol voor studenten
Read only (student) Studenten Deze rol heeft leestoegang tot alle content van een cursus die ook zichtbaar zijn voor een studentmaar heeft geen toegang tot content die beoordeeld kun worden.
Read only Examination/Accreditation Committee Docent, examencommissie en externen Deze rol wordt gebruikt door bijvoorbeeld examencommissies of accrediatiecommissies. Deze rol heeft leestoegang tot alle content van een cursus.

Als docent (met de rol Lecturer A) kun je zowel je cursus previewen als student (om bijvoorbeeld te testen hoe studenten de cursus homepage of een quiz zien), als je cursus doorlopen als student (om bijvoorbeeld te zien wat er gebeurt wanneer je als student een opdracht inlevert). Lees hierover meer in het artikel view as student.

Vorige Artikel Hoe krijgen studenten toegang tot mijn cursus?
Volgende Artikel Hoe voeg ik studenten toe aan een cursus en hoe verwijder ik een student?