Onderwijslogistiek Support

Voorbeelden Gradebook: Formula Grading System

Aangepast op

In dit artikel staan voorbeelden van Gradebooks met een Formula Grading System. Dit kan je helpen het opzetten van het Gradebook beter te begrijpen.

Voordat je begint

Zorg ervoor dat je de Grades Setup Wizard hebt doorlopen en de belangrijkste instellingen van het Gradebook hebt bepaald. Je hebt daarbij gekozen voor een Formula Grading System.

Je kunt controleren of dit zo is via Grades > Settings (rechts bovenaan) > Tab ‘Calculation options’. Daar moet bij Grading System de optie ‘Formula’ zijn geselecteerd.

Om het resultaat van een formule te kunnen controleren, heb je (fictieve) cijfers nodig in je Gradebook, in de kolommen waarmee het eindcijfer berekend wordt. Deze cijfers kun je bijvoorbeeld invullen bij een Dummystudent die je in je omgeving kunt toevoegen. Je voert deze cijfers in via Enter Grades > Switch to Spreadsheet View.

Voorbeeld 1: Eindcijfer berekenen waarbij de weging van toetsonderdelen verwerkt is in de puntentelling

Dit voorbeeld bevat de volgende onderdelen:

Voor dit voorbeeld bestaat de toetsing uit twee onderdelen:

  1. Opdracht 1: Een presentatie waarvoor de student maximaal 20 punten kan halen.
  2. Opdracht 2: Een eindrapport waarvoor de student maximaal 30 punten kan halen.

In totaal kan de student dus 50 punten halen, waarbij het Eindrapport een groter aandeel heeft in dat totaal dan de Presentatie. Op die manier is de weging van de twee onderdelen dus al verwerkt in de verdeling van de punten en hoeven de scores alleen maar te worden opgeteld.

Voor beide toetsonderdelen geldt dat er ook een herkansing kan worden gedaan, waarbij het hoogste cijfer telt.

De Final Calculated Grade instellen

  • Navigeer in je cursus naar Grades, zoek de kolom Final Calculated Grade en bewerk deze kolom.
  • De titel hoef je niet te wijzigen en een categorie is niet nodig omdat het om het eindcijfer gaat.
  • Vul het maximum aantal punten in dat de student kan behalen met de twee opdrachten. In dit voorbeeld is dat 50.
  • Klik op Edit Using the Formula Editor om een formule in te stellen die:
    • bij de eerste en de tweede kans van beide toetsonderdelen steeds eerst de hoogste score bepaalt 
    • en die vervolgens bij elkaar optelt.
  • In de formula editor voer je dit als volgt in:
    • Function MAX, [START]
    • Grade Item ‘Eindrapport’, points received, [INSERT]
    • Function MAX, [NEXT TERM]
    • Grade Item ‘Eindrapport Herkansing’, points received, [INSERT]
    • Function MAX, [END]
    • +
    • Function MAX, [START]
    • Grade Item ‘Presentatie’, points received, [INSERT]
    • Function MAX, [NEXT TERM]
    • Grade Item ‘Presentatie Herkansing’, points received, [INSERT]
    • Function MAX, [END]
    • Klik op Validate om je formule te controleren en klik eventueel op Preview om het resultaat van je formule te controleren. 
    • Klik op Insert om de formule op te slaan bij het Grade Item.
  • Het Grade Scheme kun je op het default scheme laten staan als je wilt dat er een percentage wordt getoond. Als je dit percentage wilt omrekenen naar een cijfer, kun je zelf een Grade Scheme aanmaken en koppelen.

Wat zie je als docent?

Als docent zie je de studenten en hun cijfers via Grades op het tabblad Enter Grades.

Zoals je kunt zien in de afbeelding hieronder is er voor elk item dat beoordeeld wordt een kolom (grade item) aanwezig in het gradebook.  Daarnaast zie je ook een kolom met de namen van de studenten en aan het eind (en optioneel ook aan het begin) een kolom met de Final Calculated Grade. Het cijfer in die kolom zal nu altijd automatisch worden berekend op basis van de verschillende toetsonderdelen.

De berekening geeft het bovenstaande resultaat in het Gradebook. Per toetsonderdeel zijn de scores te zien (zowel de puntenaantallen als de percentages). Vervolgens wordt er een eindcijfer berekend. In dit geval behalen de studenten respectievelijk 41, 35 en 30 van de 50 punten. Dit resulteert respectievelijk in een eindscore van afgerond 82%, 70% en 60%.

Wat ziet de student?

  • Ook studenten zien hun cijfers via Grades, zoals hieronder getoond. 
  • Per assignment zien ze het behaalde aantal punten, met daarachter hun score volgens het gekoppelde Grade Scheme (hier: percentages)
    Bovenaan staat (mits deze is vrijgegeven) de Final Calculated Grade. Daar zien ze hun eindscore met daaronder het bijbehorende cijfer volgens het gekoppelde Grade Scheme.

Voorbeeld 2: Eindcijfer berekenen waarbij de scores van toetsonderdelen gewogen worden opgeteld

We kijken opnieuw naar de twee assignments Presentatie en Eindrapport. In plaats van de punten gewoon bij elkaar op te tellen, willen we dat de score op de Presentatie voor 30% meetelt en de score voor het Eindrapport 70%.

Ook hierbij mogen alleen de hoogste scores van de eerste en tweede kans worden opgeteld. Dat is wat we met de Formula Editor gaan instellen.

  • Navigeer in je cursus naar Grades, zoek de kolom Final Calculated Grade en bewerk deze kolom.
  • Vul bij Maximum Points het maximum aantal punten in dat de student kan behalen. Let daarbij op dat dit niet gelijk is aan de som van de maximale puntenaantallen van beide opdrachten, omdat er een weging van toepassing is.
    In dit voorbeeld is het maximaal aantal punten 27, want de Presentatie telt voor 30% mee (30% van de 20 punten = 6) en het Eindrapport telt voor 70% mee (70% van de 30 punten = 21)
  • Via Edit Using Formula Editor voeren we een formule in die:
    • bij beide toetsonderdelen kijkt op welke kans (eerste of tweede) de hoogste score is behaald
    • beide scores de juiste weging geeft (eindrapport 70% en presentatie 30%) en vervolgens bij elkaar optelt.
      In voorbeeld 1 deden we dat door een + te zetten tussen de componenten van de optelling. Dat kun je hier ook gebruiken, maar in dit voorbeeld laten we zien hoe het ook kan door de SUM-functie te gebruiken. 
  • In de Formula Editor vul je dit als volgt in:
    • Function MAX, [START]
    • Grade Item ‘Presentatie’, points received, [INSERT]
    • Function MAX, [NEXT TERM]
    • Grade Item ‘Presentatie Herkansing’, points received, [INSERT]
    • Function MAX, [END]
    • * 0.3
    • +
    • Function MAX, [START]
    • Grade Item ‘Eindrapport’, points received, [INSERT]
    • Function MAX, [NEXT TERM]
    • Grade Item ‘Eindrapport Herkansing’, points received, [INSERT]
    • Function MAX, [END]
    • * 0.7
    • Klik op Validate om je formule te controleren en klik eventueel op Preview om het resultaat van je formule te controleren. 
    • Klik op Insert om de formule op te slaan bij het Grade Item.
  • Klik op Save and Close om de wijzigingen in het Grade Item op te slaan.

In bovenstaand voorbeeld waren de hoogste beoordelingen voor student 1 voor de presentatie 17 punten en voor het Eindrapport 24 punten. Volgens de weging resulteert dit in een eindscore van 21.9 punten en dat is iets meer dan 81% van de punten. 

Voorbeeld 3: Voorwaarden meenemen in de berekening van het eindcijfer

Als je goed kijkt naar de resultaten in het Gradebook bij voorbeeld 1 en 2, dan valt het misschien op dat student 3 de herkansing van de presentatie niet heeft gehaald, maar tóch een voldoende heeft in de kolom Final Calculated Grade. Dit komt omdat de student kon compenseren met de score op het Eindrapport.

Wil je voorkomen dat dit gebeurt, dan kun je in de formule ook aangeven dat de eindscore alleen mag worden berekend als op beide toetsonderdelen minimaal het aantal punten is gescoord dat nodig is voor een voldoende. 

Dat laten we zien in dit voorbeeld, door voorwaarden op te nemen in de berekening van het eindcijfer. 


Berekeningen met voorwaarden kunnen snel complex worden. Vraag je daarom af of je dit wilt verwerken in je berekening, of dat je bijvoorbeeld in de toetsinformatie beschrijft dat het eindcijfer pas geldig is wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden. In het Gradebook kun je altijd herleiden of inderdaad wordt voldaan aan deze voorwaarden, ook zonder dat je hiervoor een berekening gebruikt.

Wil je toch een berekening maken waarin voorwaarden worden opgenomen? Dan vind je hieronder een voorbeeld.

De Final Calculated Grade instellen met voorwaarden

Opnieuw gebruiken we de Presentatie en het Eindrapport als de toetsonderdelen. Net als in het vorige voorbeeld telt de presentatie voor 30% mee en het Eindrapport voor 70%. Ook hier is er een herkansing bij beide onderdelen. Het eindcijfer wordt echter pas berekend als op beide onderdelen meer dan 55% van de punten is gescoord. Bij de Presentatie (max 20) is dat dus vanaf 11 punten en bij het Eindrapport (max 30) vanaf 17 punten.

De onderstaande formule is zó opgebouwd dat er eerst wordt gekeken of de voorwaarde WAAR is dat op beide onderdelen minimaal het vereiste aantal punten is gehaald (geel onderstreept). Alleen als dat waar is, worden de scores gewogen opgeteld zoals dat ook in voorbeeld 2 is gedaan. Dat is het tweede deel van de formule (groen onderstreept).

Helemaal aan het eind van de formule wordt aangegeven wat er getoond moet worden als er niet aan de voorwaarde wordt voldaan. De eindscore wordt dan 0 punten (rood onderstreept).

In de formula editor voer je dit als volgt in:

  • Function IF, [START]
  • Function MAX, [START]
  • Grade Item ‘Presentatie’, percent, [INSERT]
  • Function MAX, [NEXT TERM]
  • Grade Item ‘Presentatie Herkansing’, percent, [INSERT]
  • Function MAX, [END]
  • >= 55
  • AND
  • Function MAX, [START]
  • Grade Item ‘Eindrapport’, percent, [INSERT]
  • Function MAX, [NEXT TERM]
  • Grade Item ‘Eindrapport Herkansing’, percent, [INSERT]
  • Function MAX, [END]
  • >= 55
  • Function IF, [NEXT TERM]
  • Function MAX, [START]
  • Grade Item ‘Presentatie’, points received, [INSERT]
  • Function MAX, [NEXT TERM]
  • Grade Item ‘Presentatie Herkansing’, points received, [INSERT]
  • Function MAX, [END]
  • * 0.3
  • +
  • Function MAX, [START]
  • Grade Item ‘Eindrapport’, points received, [INSERT]
  • Function MAX, [NEXT TERM]
  • Grade Item ‘Eindrapport Herkansing’, points received, [INSERT]
  • Function MAX, [END]
  • * 0.7
  • Function IF, [NEXT TERM]
  • 0
  • Function IF, [END]
  • Klik op Validate om je formule te controleren en eventueel op Preview om het resultaat van je formule te controleren. 
  • Klik op Insert om de formule op te slaan bij het Grade Item.

Klik tot slot op Save and Close om de wijzigingen in het Grade Item op te slaan.

Voorbeeld 4: Voorwaardelijke eisen meenemen in de berekening van het eindcijfer

In voorbeeld 3 gebruik je een formule om ervoor te zorgen dat het eindcijfer juist wordt berekend. Een soortgelijke formule kun je ook gebruiken om te bepalen of voldaan is aan de voorwaardelijke eisen. In dit voorbeeld worden de voorwaardelijke eisen in een aparte kolom beoordeeld. In dit artikel wordt beschreven hoe je voorwaardelijke eisen in kunt stellen bij een assignment. De voorkeur gaat uit naar werkwijze 1. In sommige gevallen wil je echter toch kiezen voor werkwijze 3. Bij die werkwijze kun je gebruik maken van onderstaande formule.

Nog steeds geldt de waarschuwing die ook bij Voorbeeld 3 staat:

Berekeningen met voorwaarden kunnen snel complex worden. Vraag je daarom af of je dit wilt verwerken in je berekening, of dat je bijvoorbeeld in de toetsinformatie beschrijft dat het eindcijfer pas geldig is wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden. In het Gradebook kun je altijd herleiden of inderdaad wordt voldaan aan deze voorwaarden, ook zonder dat je hiervoor een berekening gebruikt.

De Final Calculated Grade instellen bij de voorwaardelijke eisen in een aparte kolom

In dit voorbeeld wordt een Portfolio ingeleverd. In de inhoudelijke rubric worden 6 criteria beoordeeld waarvoor 30 punten kunnen worden behaald. Volgens de omrekentabel levert een score van 66% een 6 op. In de rubric voor de voorwaardelijke eisen worden 4 criteria beoordeeld met een maximale score van 4 punten. De rubric met de voorwaardelijke eisen wordt aan een item in het gradebook gekoppeld.

Dat ziet er als volgt uit:

  1. De kolom van het assignment Portfolio
  2. Het gradebookitem Side Constraints waaraan de rubric met de voorwaardelijke eisen is gekoppeld
  3. Het gradebookitem waaraan de formule is gekoppeld.

 

Onder Manage grades ziet dat er zo uit:

De onderstaande formule is zó opgebouwd dat er eerst wordt gekeken of de voorwaarde WAAR is dat aan alle onderdelen van de voorwaardelijke rubric is voldaan (geel onderstreept). Alleen als dat waar is, wordt de score op de inhoudelijke rubric getoond. Dat is het tweede deel van de formule (groen onderstreept).

In het derde deel van de formule wordt wordt aangegeven wat er getoond moet worden als er niet aan de voorwaarde wordt voldaan. De eindscore wordt dan 19 punten (rood onderstreept). Dit puntenaantal is gebaseerd op het bijbehorende cijfer 6 (66%), maar dan -1 punt omdat dit net onder de voldoende zit. Voor de 30 punten rubric is dat 19 punten. Wat je met dit deel van de formule zegt is dat als een student 19 punten of minder haalt wordt het behaalde cijfer getoond. Als de student meer dan 19 punten haalt en dus op de inhoud een voldoende heeft wordt deze afgekapt op een 5 omdat niet aan de voorwaarden is voldaan. De student krijgt dan een 5 te zien.

Voorbeeld 5: Een opdracht voorwaardelijk stellen voor het ontvangen van een cijfer op een andere (eind)opdracht

In dit voorbeeld moeten studenten een beroepsproduct met een groep inleveren, waarvoor zij een 1 (voldaan) of 0 (niet voldaan) krijgen. Het behalen van een voldaan is voorwaardelijk om een cijfer te krijgen in de Final Grade.
Dat doe je door de IF functie (=voorwaarde) te gebruiken. Als er wordt voldaan aan de voorwaarde, wordt het eindcijfer berekend (hoogste cijfer van de eerste kans en de herkansing op het individuele reflectieverslag.
Onderstaande formule is daarvoor toegevoegd aan de Final Calculated Grade kolom. Deze kun je als voorbeeld gebruiken om dit voor je eigen cursus in te richten.

Vorige Artikel Herkansingen instellen in een Gradebook
Volgende Artikel Hoe gebruik ik de Formula Editor?
Meer hulp nodig? Mail je vragen over Brightspace naar [email protected] of bel naar 088-0191020, doorkiesnummer 1. Bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.