Wat zijn secties en wat is het verschil met groepen?

Dit artikel legt uit wat de relevante verschillen zijn tussen groups en secties voor docenten, daarnaast beantwoord dit artikel een paar vaak gestelde vragen.

Wat zijn Secties?

Secties worden gebruikt om studenten, docenten en inhoud te groeperen in klassen, wat handig is voor de organisatie en administratie van een cursus. Secties moet je zien als de klassen zoals deze bekend zijn binnen Saxion.

Groeperen van studenten:

Secties in Brightspace worden gebruikt om cursussen op te splitsen in verschillende groepen studenten. Het wordt meestal gebruikt wanneer één cursus meerdere parallelle sessies heeft met verschillende docenten of op verschillende locaties. Elke sectie heeft doorgaans een eigen set studenten en docenten, en ze kunnen afzonderlijk worden beheerd. Secties kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt in het geval van dezelfde cursus die wordt gegeven in verschillende tijdslots of op verschillende locaties.

Beheer van inhoud:

Secties kunnen ook worden gebruikt om inhoud te organiseren en specifieke lesmateriaal aan specifieke groepen studenten beschikbaar te stellen. Docenten kunnen bijvoorbeeld bepaalde documenten, opdrachten of discussies alleen beschikbaar maken voor een specifieke section.

Toegangsbeheer:

Met secties kunnen docenten de toegang tot inhoud beperken op basis van de sectie waarin een student is ingedeeld. Dit kan nuttig zijn als er inhoud is die alleen bedoeld is voor een specifieke groep studenten of als bepaalde deadlines of toetsen anders zijn voor verschillende secties.

Communicatie:

Secties kunnen ook worden gebruikt voor communicatie binnen een cursus. Docenten kunnen aankondigingen, discussieforums of e-mails specifiek richten op een bepaalde sectie, zodat de communicatie relevant is voor de desbetreffende groep studenten.

Over het algemeen bieden secties in Brightspace een manier om cursussen te structureren, studenten te groeperen en de toegang tot inhoud te beheren op basis van specifieke groepen. Dit helpt instructeurs bij het organiseren en beheren van hun cursusmateriaal en communicatie, waardoor de leerervaring beter kan worden afgestemd op de behoeften van verschillende groepen studenten.

Wat is het verschil tussen Groups en Secties?

Groepen in Brightspace worden gebruikt om studenten te organiseren en samen te laten werken op basis van specifieke criteria. Met groepen kunnen docenten studenten indelen in kleinere eenheden om samen te werken aan opdrachten, projecten of discussies. Docenten kunnen groepen maken op basis van verschillende criteria, zoals willekeurige toewijzingen, zelfselectie of handmatige toewijzing. Groepen kunnen ook specifieke tools en functies hebben, zoals een groepsagenda, een groepsdiscussieforum of het indienen van groepswerk.

Secties in Brightspace worden gebruikt om cursussen op te splitsen in verschillende klassen studenten. Het wordt meestal gebruikt wanneer één cursus meerdere parallelle sessies heeft met verschillende docenten of op verschillende locaties. Elke sectie heeft doorgaans een eigen set studenten en docenten, en ze kunnen afzonderlijk worden beheerd. Secties kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt in het geval van dezelfde cursus die wordt gegeven in verschillende tijdslots of op verschillende locaties.

Kort samengevat: groepen worden gebruikt om studenten te organiseren binnen een cursus en hen in staat te stellen samen te werken, terwijl secties worden gebruikt om cursussen op te splitsen in verschillende parallelle klassen van studenten en docenten.

Aanmaken van secties?

In de toekomst zal het aanmaken van secties automatisch verlopen middels een integratie met OSIRIS (de vervanger van BISON). Tot die tijd kun je bij de Brightspace contactpersoon van jouw academie secties aanvragen. Alleen de rol school support kan secties aanmaken.

Hoe maak ik een section specifieke Groups?

Als Secties zijn ingeschakeld, verschijnt er in the Create Group Category menu de optie Restrict Enrollments To. Deze optie zorgt ervoor dat docenten groep categorieën kunnen aanmaken voor alle gebruikers, of alleen voor de gebruikers in een Sectie.

Vorige Artikel Hoe gebruik ik groepen?
Volgende Artikel Hoe gebruik ik Lockers voor groepen?