Onderwijslogistiek Support

Best practice: het gebruik van start dates, due dates en end dates.

Aangepast op

In Brightspace kun je meerdere data instellen voor Assignments, Quizzen en Content topics. U kunt een startdatum, vervaldatum of einddatum instellen. Het instellen van vervaldatums heeft andere gevolgen dan het instellen van een einddatum.

Wil je meer weten over het instellen van een start-, inlever- of einddatum? Lees de artikelen over beperkingen in opdrachten, quizzen en inhoud:

Hoe stel ik voorwaardelijke criteria voor een opdracht in?

Hoe maak ik een quiz aan?

Hoe maak ik een Discussion Forum en Topic aan?

Due date

Wanneer je een inleverdatum aan een onderwerp of activiteit toevoegt, wordt deze automatisch zichtbaar in de studentenagenda. Studenten ontvangen ook meldingen over aanstaande deadlines in Brightspace (tenzij ze deze functie hebben uitgeschakeld). Wanneer de inleverdatum is verstreken, hebben studenten nog steeds toegang tot het onderwerp of de activiteit. Dit betekent dat wanneer je een inleverdatum voor een opdracht hebt toegevoegd, studenten hun opdracht ook na het verstrijken van deze inleverdatum nog kunnen inleveren. Als het om Activiteiten gaat, ziet u een overzicht van de ingeleverde inzendingen die te laat zijn ingeleverd. Brightspace markeert deze inzendingen als ‘Te laat’ en laat ook zien hoeveel tijd er is verstreken sinds de inleverdatum.

Het is mogelijk om de beoordeling van een te laat ingeleverde opdracht te verwijderen. Je kunt hiervoor kiezen als de student een geldige reden heeft voor het te laat inleveren, bijvoorbeeld een technische fout of persoonlijke omstandigheden.

  • Klik op het key item voor de late indiening. Er wordt een pop-upvenster geopend.
  1. Selecteer Has Due Date en voer een nieuwe vervaldatum in. Als u alleen de markering wilt verwijderen, klikt u in het datumveld en klikt u op Today. Als je de deadline voor één of meerdere studenten wilt verlengen, voer dan de nieuwe deadline in.
  2. Klik op Save.

Wanneer het een groepsopdracht betreft, ziet u onder Beschikbaarheid een kopje met Gebruikers, met daarachter de betreffende groep. Hier vind je de namen van de leerlingen die deel uitmaken van deze groep. Je kunt de studenten selecteren voor wie de nieuwe inleverdatum geldt. Dit is van belang omdat het kan voorkomen dat meerdere studenten een opdracht te laat hebben ingeleverd, maar dat niet alle studenten een geldige reden hebben. Je kunt nu alleen die studenten selecteren die een geldige reden hadden.

ls je de inleverdatum voor meerdere leerlingen tegelijk wilt wijzigen, kun je dit doen via Speciale toegang in de opdracht zelf. Voor meer informatie kunt u het artikel lezen Hoe stel ik voorwaardelijke criteria voor een opdracht in?

End date

Een einddatum, die gebruikt kan worden voor een onderwerp of een Activiteit, betekent een harde deadline. Wanneer deze deadline is verstreken, is het onderwerp of de activiteit niet langer zichtbaar en toegankelijk voor studenten. De einddatum is niet zichtbaar in de Kalender, dus wees duidelijk en communiceer dit naar studenten om misverstanden te voorkomen. Anders dan bij een inleverdatum kunnen studenten hun werk niet te laat inleveren. Het nadeel hiervan is dat wanneer studenten een geldige reden hebben om hun opdracht, quiz of enquête te laat in te leveren, zij daar niet automatisch de mogelijkheid toe hebben.

Wel is het mogelijk om voor specifieke studenten een uitzondering te maken op de einddatum met de optie Speciale Toegang. Let op: als je dit pas instelt nadat de einddatum is verstreken, kunnen studenten hun werk inleveren nadat jij speciale toegang hebt verleend. Hierdoor kun je op geen enkele manier controleren of studenten aan hun opdracht of toets hebben gewerkt, wat ze niet mogen doen als ze te maken hebben met een technische fout.

  • Navigeer naar de gewenste opdracht, quiz of enquête en ga naar de bewerkingspagina (Edit).
  1. Klik op Availability Dates & Conditions.
  2. Selecteer Manage Special Access
  • Klik op Add Users to Special Access.
  • Voer de aangepaste End Date in
  1. Selecteer de studenten voor wie deze nieuwe einddatum geldt.
  2. Klik op Save. Druk vervolgens op Save and Close.

Er wordt voorgesteld om altijd met een inleverdatum te werken, zodat studenten in hun Agenda kunnen zien wanneer ze iets moeten inleveren; zij zullen ook meldingen ontvangen. Ook wordt voorgesteld om met een extra einddatum te werken om studenten te motiveren hun werk op tijd in te leveren. Idealiter laat je een korte periode, bijvoorbeeld 2 uur, tussen de uitgerekende datum en de einddatum. Op deze manier kunnen studenten hun inzending nog indienen als ze iets te laat zijn. De inzendingen die gedurende deze periode worden ingediend, worden gemarkeerd als Te laat. Vervolgens kunt u beslissen of de studenten een geldige reden hadden en of u de inzendingen op een later moment wilt beoordelen.

Vorige Artikel Checklist Brightspace voor docenten
Volgende Artikel Hoe maak ik een cursus actief/inactief?
Meer hulp nodig? Mail je vragen over Brightspace naar [email protected] of bel naar 088-0191020, doorkiesnummer 1. Bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.