Turnitin Similarity scores interpreteren

In dit artikel leggen we uit hoe u Turnitin similarity scores kunt interpreteren vanuit het similarity report. Dit artikel heeft de volgende structuur:

Een similarity report openen

Om het similarity report te vinden:

1. Open de Assignments tool via Course Tools. Hier zie je alle opdrachten (formatief en summatief), alle inleveringen van studenten, en informatie over de beoordeling. Klik op de opdracht waarvan u het similarity report wil zien
  2. De kolom Turnitin Similarity laat alle gegenereerde reports zien
  3. Als u een similarity report wil openen, klik dan op het percentage in de Turnitin Similarity kolom. Een nieuw venster opent.

Het Similarity Report zal in een nieuw venster openen.

Hoe werkt het similarity report?

De door de studenten ingeleverde opdrachten worden vergeleken met alles dat zich in de Turnitin database bevindt. Deze database bestaat uit internet inhoud, reeds in Turnitin ingeleverde opdrachten (inclusief de opdrachten die in Blackboard zijn ingeleverd in de afgelopen jaren), wetenschappelijke publicaties, etcetera. Als er overeenkomsten worden gevonden met passages uit de database dan zullen deze worden aangemerkt in het similarity report. Similarity reports geven een overzicht van de stukken tekst in de ingeleverde opdracht die overeenkomsten vertoont met tekst uit de database. Zie ook deze uitleg op de website van Turnitin.

Een hoge score betekent niet per definitie dat er plagiaat is gepleegd. Overeenkomsten kunnen ook komen door het juiste gebruik van citaten. Als instructor bepaal je of er daadwerkelijk sprake is van plagiaat.

De kleuren in de Turnitin Similarity kolom geven het niveau van overeenkomst aan. Hierdoor kunt u snel zien of er veel of weinig overeenkomsten zijn gevonden.

• Blauw: Geen overeenkomstige tekst gevonden
  • Groen: Eén woord tot 24% overeenkomstige tekst
  • Geel: 25-49% overeenkomstige tekst
  • Oranje: 50-74% overeenkomstige tekst
  • Rood: 75-100% overeenkomstige tekst

Similarity Report: Een overzicht

Na klikken op het percentage in de Turnitin Similarity kolom, kun je in het similarity rapport details bekijken. In het rapport zie je de tekst waarvoor overeenkomsten zijn gevonden gehighlight. De gehighlighte passages hebben een nummertje wat verwijst naar de bron(nen) waarin de overeenkomst gevonden is. Als je op het nummertje klikt kun je de bronpublicatie zien en beoordelen of de overeenkomst plagiaat betreft.

Het gedetailleerde report bekijken

Dit artikel gaat uit van de 'New view'. Als de opmaak niet overeen komt, klik dan op Switch to the new view.

1. Overall similarity: Geeft het aantal gevonden tekstovereenkomsten weer in een percentage.
    In dit voorbeeld komt 87% van het ingeleverde product overeen met vergelijkingsbronnen van Turnitin

Uit de overall similarity kan niet automatisch geconcludeerd worden dat het ingeleverde werk plagiaat bevat. Bij een hoge similarity index zullen de tekstovereenkomsten beoordeeld moeten worden om te bepalen of deze daadwerkelijk ongewenst zijn.

1. Deze lijst laat de bronnen waarmee het werkstuk overeenkomsten mee heeft.
  2. Wanneer je alle bronnen in één lijst wilt zien, kan je Show overlapping sources aanzetten

Klik op de individuele bronnen om de tekst in de bron te vergelijken met de tekst in het product met het corrosponderende getal:

1. View other sources: Het is mogelijk dat een stuk tekst overeenkomsten vertoont met meerdere bronnen. .

De bron met de meeste overeenkomsten wordt altijd als eerste weergegeven. Wanneer bij meerdere bronnen precies evenveel woorden overeenkomen, zullen deze in de volgende volgorde weergegeven worden:

1. Internetbronnen
  2. Publicaties
  3. Ingeleverde werken (student papers)

Filters instellen en overeenkomsten uitsluiten

Om de similarity scores te verfijnen kun je gebruik naken van filters en/ of overeenkomsten uitsluiten.

Meer informatie daarover kun je vinden op de website van Turnitin.

Als je een individuele bron wil excluderen doe je dat op de volgende manier:

1. Ga naar de bron die je wilt excluderen
  2. Klik op het 'Exclude Source' icoontje

Integrity flags

Naast tekstovereenkomsten geeft Turnitin ook aan wanneer tekst verdachte symbolen en opmaak bevat door middel van Integrity Flags.

Er zijn twee soorten integrity flags:

Verborgen tekst: Dit is een manier waarop similarity matching omzeild kan worden en plagiaat potentieel niet gedetecteerd kan worden

Vergelijkbare tekens: Soms lijken karakters zoveel op elkaar dat een student die karakters kan gebruiken om de plagiaatcheck te omzeilen. Turnitin rapporteert die dan als vergelijkbare tekens.

Vorige Artikel Vertel me meer over More Options in Turnitin
Volgende Artikel Toegang tot een Turnitin Assignment beperken