Onderwijslogistiek Support

De eerste keer Gradebook instellen met de Grades Setup Wizard

Aangepast op

Wat is het Gradebook?

Het Gradebook is een overzicht waarin alle activiteiten worden getoond waarbij je een beoordeling hebt ingesteld, zoals opdrachten en quizzes, maar ook discussietopics waarbij je de bijdragen wilt beoordelen. Je kunt in het Gradebook filteren op subgroepjes of klassen, om zo een totaalbeeld te krijgen van ingeleverd werk en gegeven beoordelingen.
Vanuit het Gradebook kun je ingeleverd werk direct nakijken. Dit kan eventueel ook via 'Assigments'.

Wat is een Grade item?

Elk item met een beoordeling wordt een kolom in het Gradebook wordt een Grade item genoemd. Een grade item kan dus horen bij een assignment, een quiz of een discussietopic waarvoor je een beoordeling wilt geven.
Daarnaast kun je zelf Grade items maken waarmee je om bijvoorbeeld cijfers te berekenen. Het is ook mogelijk om eerst een Grade item aan te maken en deze pas later te koppelen aan een opdracht, quiz of discussietopic.
Je kunt een Grade item koppelen aan een categorie, waardoor de kolommen in het grade book naast elkaar komen te staan, met de titel van de categorie erboven (zoals de categorieën 'Eindrapport' en 'Presentatie' in het bovenstaande voorbeeld).

Inhoudsopgave

Eerst zal je de huidige instellingen van het gradebook zien. Scroll naar beneden en klik op Start

Stap 1: Kies beoordelingssysteem

Er zijn 3 verschillende opties om uit te kiezen:Weighted (gewogen), Points (punten) of Formula (formule). In de meeste gevallen wordt het Formula Grading System gebruikt. We leggen hieronder de verschillen uit.

Houd er rekening mee dat het derde een laatste beoordelingssysteem: Punten, geen voordelen biedt ten opzichte van het gebruik van een gewogen of formule beoordelingssysteem. Wanneer je gebruikmaakt van het Formule systeem, ben je niet verplicht daadwerkelijk formules toe te voegen. We adviseren dit als standaard optie.

Wanneer moet ik het gewogen beoordelingssysteem gebruiken?

Gebruik het Weighted systeem als je meerdere opdrachten hebt die meewegen tot het eindcijfer (100%), zonder rekening te houden met voorwaarden.

Het goed instellen van een Weighted grading systeem, waarbij een eindcijfer automatisch wordt berekend, kan wat complex zijn. Je dient per deelopdracht de weging in te stellen. Dit betekent ook dat je bij alle opdrachten die niet meetellen in het eindcijfer handmatig 0% weging moet invoeren. Ook dien je aanvullende regels in te stellen bij herkansingen.

Voorbeeld: Het eindcijfer bestaat uit 20% praktijkopdracht, 30% tussentijdse toets en 50% eindexamen.

Een goed alternatief is daarom de het formule systeem.

Bekijk dit artikel voor een voorbeeld van een weighted cijferlijst en instructies.

Wanneer moet ik het formule beoordelingssysteem gebruiken?

Bij het formule  beoordelingssysteem hoef je bij het aanmaken van opdrachten geen rekening te houden met de weging. Dit omdat er niet standaard een weighted grade wordt berekend. In het formule systeem maak je zelf een kolom aan voor het eindcijfer. In deze kolom voer je een berekening in die zorgt voor het eindcijfer.

Voorbeeld 1: Er zijn twee opdrachten, een rapport en een presentatie, die beide ook herkanst kunnen worden. Het rapport telt voor 80%, de presentatie telt voor 20%. Voor het berekenen van het eindcijfer moet worden gerekend met de hoogst beoordeelde producten.

Voorbeeld 2: Als het cijfer van een student voor een opdracht lager is dan 6,0, zal de student automatisch niet slagen voor de module. (Lees: eindcijfer wordt ingesteld op 0 of 1, voor het geval één van de cijfers lager is dan 6,0).

Bekijk dit artikel voor een voorbeeld van een formule cijferlijst

Stap 2: Vrijgeven eindcijfer

De tweede stap in de standaardinstelling staat op Calculated Final Grade. Hiermee wordt het eindcijfer berekend op basis van de instelling van de beoordelingsformule.

Adjusted Final Grade kan handig zijn in situaties waarin je de eindcijfers handmatig wilt kunnen aanpassen.

Je kunt er voor kiezen om automatisch de final grade vrij te geven, maar dit is niet noodzakelijk. Je kunt er ook voor kiezen om dit handmatig te doen, of om het eindcijfer alleen in Bison aan de student te tonen.

De migratie is gedaan volgens een aantal standaardinstellingen. Een daarvan is dat Automatically release final grade is aangevinkt. Als je de cijfers in één keer wil vrijgeven aan alle studenten zul je dit dus moeten uitvinken.

Stap 3: Cijfers berekenen

In de derde stap moet je kiezen hoe je Ungraded Items (niet-beoordeelde cijfers) behandelt. Als je kiest voor Drop ungraded items, worden cijferitems waarvoor geen cijfer is ingevoerd, niet meegeteld in het eindcijfer. Als je kiest voor Treat ungraded items as 0 worden items waarvoor geen cijfer is ingevoerd, wel meegeteld in het eindcijfer (als 0).
Beide hebben eigenlijk alleen impact op het Weighted Grading system, dat we niet als standaard adviseren.

Wees er zeker van dat je Automatically keep final grade updated aanvinkt, zodat de eindcijfers automatisch worden aangepast wanneer er wijzigingen worden aangebracht in cijferitems of berekeningsopties.

Wat is de beste optie voor items zonder cijfer in een beoordelingssysteem voor formules?

We raden aan om Treat ungraded item as 0 altijd te gebruiken als je hebt gekozen voor het Formula Grading System. Hierdoor kun je effectiever met voorwaarden werken in de eindcijferberekening.

Voor meer informatie over het Formula Grading System, bekijk dit artikel.

Stap 4: Kies standaard (default) Grade Scheme

In stap 4 kun je kiezen wat het standaard Grade Scheme voor het vak zal zijn. Elke keer dat je een nieuwe opdracht aanmaakt, wordt het gekozen scheme standaard geselecteerd. Je kunt per opdracht eventueel een ander (zelf opgesteld) scheme selecteren, de keuze die je hierin maakt is dus niet definitief.

Indien je kiest voor " Percentage" zal het cijfer verhoudingsgewijs worden berekend op basis van de behaalde punten. Bijvoorbeeld: een student haalt bij een opdracht 7 van de 10 punten. Het berekende resultaat is 70%.

Indien je wilt afwijken van een dergelijke standaardberekening kun je zelf een grade scheme aanmaken.

Voor meer informatie over cijferschema's bekijk dit artikel.

Stap 5: Weergaveopties beheren

Deze instelling bepaalt hoeveel decimalen worden weergegeven aan beoordelaars in de cursus.

Stap 6: Weergaveopties voor studenten

We raden aan om in ieder geval het Grade scheme symbool te tonen. Dit is het werkelijke cijfer dat de student heeft ontvangen voor de opdracht of een ander item.

Houd er rekening mee dat hoe meer cijferdetails je deelt, hoe meer informatie de studenten hebben over hoe ze hun cijfers hebben behaald. Dit kan achteraf leiden tot minder verwarring en vragen!

Stap 7: Samenvatting van het instellen van cijfers

Het laatste scherm is een samenvatting van alle instellingen. Bekijk de instellingen en klik op Finish. Je kunt de Setup Wizard altijd opnieuw doorlopen of instellingen wijzigen door te klikken op Settings bovenaan de cijferpagina.

Volgende stappen

Vorige Artikel Introductie tot Brightspace Grades
Volgende Artikel Grade Items aanmaken
Meer hulp nodig? Mail je vragen over Brightspace naar [email protected] of bel naar 088-0191020, doorkiesnummer 1. Bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.