Onderwijslogistiek Support

Wat is de MS Teams Course Connector?

Aangepast op

Het kan zijn dat de MS Teams Course Connector niet zichtbaar is in jouw cursus. Academies hebben namelijk de keuze om dit voor de gehele academie aan of uit te zetten.

Microsoft Teams is in je Brightspace cursus gekoppeld door de zogenaamde Microsoft Teams Course connector. Dit is een geïntegreerde koppeling die voor een cursus een bijbehorend Team kan maken binnen Microsoft Teams. Naast het aanmaken van het Team zorgt de connector ook voor het toevoegen van docenten en studenten aan je Teamsomgeving.

In dit artikel leggen we uit wat de connector is. In een ander artikel zie je de verschillende toepassingsmogelijkheden en enkele adviezen.

Hoe maak ik één Team aan voor een Cursus?

Er wordt niet standaard een Team aangemaakt voor je cursus.  Als docent kies je met je collega's of een Team nuttig/nodig is voor de cursus. Teams kunnen aangemaakt worden vanuit de Microsoft Teams widget op de Course Home. De widget zoals hierboven getoond, is aan de onderkant van de Course Home te vinden. Let op! Alle studenten en docenten komen dus samen in één omgeving. Lees je eerst in middels het artikel hieronder.

Een Team maken voor elke section binnen een cursus

Wanneer je sections hebt binnen je cursus (voor bijvoorbeeld klassen/lesgroepen), is het mogelijk om een Team te maken voor elke section in de cursus. Vink simpelweg "Create a Team for each section" aan wanneer je het Team aanmaakt. Let op: Dit kan resulteren in veel verschillende teamsomgevingen voor deze enkele onderwijseenheid.  Lees je eerst in middels het artikel hieronder.

Wie krijgt welke rol binnen het Team?

Bij het aanmaken van het Team worden ook automatisch de gebruikers van de Classlist van de cursus toegevoegd aan het Team. De rol die een gebruiker heeft binnen de cursus is bepalend voor de rol die een gebruiker in het bijbehorende Team krijgt. Onderstaande tabel toont alle Brightspace rollen die leiden tot een rol in Microsoft Teams. Staat een Brightspace rol niet in onderstaande tabel, dan zal een gebruiker met die rol niet aan het Team gekoppeld worden.

Brightspace Rol MS Teams Rol
Lecturer A Eigenaar
Lecturer B Eigenaar
Student Lid

Beoordeel de standaardrechten van studenten binnen een Team

Binnen Teams zijn er diverse 'type Teams' te onderscheiden. Het type Team dat wordt aangemaakt door de Course connector is een 'standaard Team'. Bij een standaard Team heeft een lid van een Team vrij veel rechten. Denk daarbij aan het toevoegen van andere leden, het maken van (prive) kanalen en het koppelen van andere applicaties aan een Team.

Voor de meeste toepassingen van Teams in het onderwijs is het niet gewenst dat studenten zoveel rechten hebben. Het is daarom ook aan te bevelen om direct na het aanmaken van het Team de Member Permissions te bekijken en aan te passen naar de eigen wensen voor deze cursus.

De Member Permissions en andere instellingen zijn te vinden door naar het tabblad Instellingen te gaan in het 'Team beheren' menu. Zie daarvoor deze stappen.

Vorige Artikel Kopieer Kaltura media naar een andere Brightspace cursus
Volgende Artikel Hoe gebruik je MS Teams in combinatie met je Brightspacecursus?
Meer hulp nodig? Mail je vragen over Brightspace naar [email protected] of bel naar 088-0191020, doorkiesnummer 1. Bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.