Inhoudsopgave
Wat doe je als je alleen af en toe een online les wil plannen of een chat wil sturen naar studenten?
Belangrijk! De Teams Course Connector biedt veel mogelijkheden, maar vraagt ook om afstemming met je collega's en werkafspraken met studenten. Indien je hier (nog) geen gebruik van wilt maken, is het ook mogelijk om op een eenvoudigere manier online lessen te facciliteren.
Je zou gebruik kunnen maken van de volgende mogelijkheden:
Online meeting plannen via Teams Calendar
Zie daarvoor dit artikel
Chat aanmaken met studenten
Je kunt ook een losse chat aanmaken in Teams. Hierin heb je niet de uitgebreide functionaliteit van een teamsomgeving, maar kun je wel communiceren met je studenten.
- Je kunt hier individuele studenten uitnodigen, maar ook direct een gehele roostergroep (niet voor de parttime school).
- De naam van de chat kun je aanpassen naar de naam van de klas of groep nadat je deze hebt aangemaakt. Klik daarvoor op het pennetje achter de naam van de chat.
Hoe gebruik je Teams als verlengstuk van je Brightspace cursus?
In dit artikel ligt de focus op het gebruik van Microsoft Teams als verlengstuk van Brightspace. Het is mogelijk om vanuit een Brightspace cursusomgeving een gekoppelde Teams-omgeving aan te maken.
Brightspace is hierin de formele omgeving waarin definitieve onderwijscontent is geplaatst, Teams is de omgeving om in samen te kunnen werken (Bron: 20191133 Contentmatrix DIGITAAL.pdf)
Teams als samenwerkomgeving met collega’s wordt in dit artikel buiten beschouwing gelaten.
Op basis van de inschrijvingen in een Brightspace cursusomgeving worden leden in de Teams-omgeving synchroon gehouden.
In onderstaand overzicht zie je waarvoor je Teams en Brightspace gebruikt.
We adviseren je alleen gebruik te maken van de Teams Course Connector wanneer je verder wilt gaan dan enkel online lessen plannen of chatten met een klas/groep dan
Teams | Brightspace |
---|---|
Samenwerken tussen en met studenten aan M365 bestanden. Ook het plaatsen van annotatie en feedback in tussentijdse producten (ook als peerfeedback) is mogelijk. |
Inleveren
en beoordelen van zowel tussentijdse als definitieve producten. |
Organiseren van leren: Informatie over de module en inhoudelijk onderwijsmateriaal plaatsen (ook i.v.m. copyrighted content, toegankelijkheid van onderwijs, coursetemplate), leeractiviteiten arrangeren, toegang verlenen tot content. |
|
Online
meetings en lessen. |
|
Inzetten
van geïntegreerde applicaties zoals MS Whiteboard, Planner, OneNote, Forms. |
Koppeling
met (LTI) onderwijsapplicaties. Zoals peerfeedback, portfolio, toetsing,
plagiaat check, quizzes. |
Rapporteren:
Een basis voor overzichten voor docenten en studenten, auteursrechten, learning
analytics. |
|
Inhoud
wordt niet gearchiveerd, de Teamsomgeving wordt verwijderd 6 maanden nadat de
cursus is afgerond. |
Inhoud
wordt gearchiveerd conform wetgeving. |
Communiceren
met studenten over de leereenheid (nieuws en mededelingen) kan zowel in Teams
als in Brightspace. In beide applicaties kan communiceren zowel met alle
studenten, als met subgroepen en klassen. In Teams kan eventueel worden
ingesteld dat studenten niet kunnen reageren op berichten in het kanaal
‘Algemeen’. Belangrijk is om hierin binnen de opleiding zoveel mogelijk één keuze in te maken en hier consequent in te zijn. |
Hoe werkt de Teams-integratie met Brightspace?
Het kan zijn dat de MS Teams Course Connector niet zichtbaar is in jouw cursus. Academies hebben namelijk de keuze om dit voor de gehele academie aan of uit te zetten.
In iedere Brightspace cursusomgeving is de Teams Course Connector beschikbaar. Deze is te vinden onderaan je Home-page.
Met de Teams Course Connector kan de docent (indien deze de rol Lecturer A heeft) een teamsomgeving aanmaken die gekoppeld wordt aan de Brightspace cursusomgeving. De gebruikers uit de Brightspace cursus worden automatisch ingeschreven op de teamsomgeving en in sync gehouden.
Er zijn meerdere afwegingen die je kunt maken om te bepalen of het gebruik van de teamsomgeving op dit moment voor jouw cursus van meerwaarde is.
De teamsomgeving kan bijvoorbeeld gebruikt worden om:
- Studenten te faciliteren bij het samenwerken aan producten.
- Studenten feedback te laten gaan op elkaars bestanden of posts.
- Te communiceren met een lesgroep/klas, subgroep, of met alle deelnemers van de cursus.
- Kanaalmeetings aan te maken, voor bijvoorbeeld online lessen of events. Dit kan voor zowel klassen als voor alle deelnemers van de cursus.
- Gebruik te maken van aanvullende tools, zoals een whiteboard, planner, wiki
Het gebruik van de Teams Course Connector heeft echter ook enkele nadelen/aandachtspunten.
Nadelen en aandachtspunten bij het gebruik van de Teams Course Connector
- Na het aanmaken van de teamsomgeving is er nog handmatige configuratie nodig (instellingen aanpassen, kanalen inrichten voor specifieke klassen of groepen, leden toevoegen aan de extra aangemaakte kanalen). Zie hiervoor ook het stappenplan m.b.t. de configuratie.
- Het is aan te raden om werkafspraken te maken met je studenten:
- Waarvoor wordt de teamsomgeving gebruikt zie ook de tabel bovenaan dit bericht? En waarvoor niet?
- Wat verwachten we van elkaar t.a.v. het plaatsen van berichten en het antwoorden hierop?
- Hoe delen we bestanden met elkaar en welke bestanden kunnen dat bijvoorbeeld zijn?
- Indien je Teams enkel wilt inzetten voor online lessen en communiceren met je klas is het gebruik van de Teams Course Connector niet noodzakelijk. Er zijn eenvoudigere opties beschikbaar (zie alternatieven verderop in dit document).
- Indien er gebruik wordt gemaakt van secties in Brightspace (veelal gebruikt voor klassen of instroommomenten) kan er worden aangevinkt dat er per sectie een teamsomgeving wordt aangemaakt. Dit kan voor docenten resulteren in een zeer grote hoeveelheid Teamsomgevingen.
Maak een goede afweging bij de ingebruikname van de Course Connector. Raadpleeg bij twijfel de TLC adviseur van je academie.
Advies configuratie Teams Course Connector
Indien je de Teams Course Connector wilt gebruiken, volg dan dit stappenplan en neem de getoonde instellingen over:
In je cursus zie je de connector staan.
- Klik op de blauwe knop “Create Course Team”
Het volgende scherm komt in beeld. Kies de gewenste opties. Raadpleeg bij onzekerheid over deze opties de TLC adviseur van je academie.
Met de optie “Create a team for each section” worden er meerdere teamsomgevingen aangemaakt (per klas/lesgroep een teamsomgeving). Maak met je collega's de afweging of je samen één teamsomgeving gaat inrichten en gebruiken of dat iedere klas/lesgroep een eigen teamsomgeving krijgt. Beide opties hebben verschillende voor- en nadelen die je hieronder kunt lezen. We adviseren in eerste instantie niet om een teamsomgeving per sectie te maken.
Een teamsomgeving |
Teamsomgeving
per sectie |
---|---|
Een
teamsomgeving voor de gehele cursus. |
Resulteert
bij een groot aantal klassen ook in een groot aantal teamsomgevingen. |
Studenten en docenten van alle klassen zitten in een teamsomgeving. Indien je dit wilt uitsplitsen in privekanalen per klas dien je dit handmatig in te richten. |
Studenten van een klas en betrokken docent zitten direct in de juiste teamsomgeving en kunnen aan de slag. Eventueel kun je binnen je klas nog werken in subgroepjes door hiervoor kanalen aan te maken. |
Bij inrichten van privekanalen per klas vervallen enkele functionaliteiten (zoals bijvoorbeeld Planners). |
Ook per klas gebruikmaken van alle mogelijkheden die MS Teams biedt. |
Aanpassen instellingen in Teams
Ieder teamlid heeft na het aanmaken dezelfde rechten. Pas dit als volgt aan:
Klik op rechts naast de naam van het team op de 3 puntjes en kies Team beheren
- Klik op Instellingen
- Klik op Lidmachtigingen
Het volgende scherm verschijnt. Maak een afweging in de lidmachtigingen.
- Bewerk eventueel ook de instellingen van het Algemeen kanaal, zodat studenten hier geen berichten kunnen plaatsen.
Indien er is gekozen om één teamsomgeving aan te maken (dus niet per sectie) heeft de Teamsomgeving enkel één algemeen kanaal waarin alle leden en eigenaren bij elkaar zitten. Indien je hebt gekozen voor een teamsomgeving per sectie kun je de volgende stappen overslaan.
Aanpassen instellingen voor een teamsomgeving met 1 algemeen kanaal
Het advies is om per lesgroep/klas een apart kanaal aan te maken.
- Klik op de drie punten naast de naam van het team
- Klik op Kanaal toevoegen
- Voer de naam van de klas of groep in.
- Kies bij privacy voor “Gedeeld”. (We kiezen voor Gedeeld i.p.v. Privé omdat je anders beperkt bent in de functionaliteiten en bijvoorbeeld geen kanaalmeetings kunt aanmaken).
- Vink “Dit kanaal delen met iedereen in het team” uit.
- Klik tot slot op Maken
- Vervolgens voeg je de leden van de klas of groep toe. Dit moet handmatig, door stuk voor stuk de namen van de studenten in te voeren.
- Klik vervolgens op Delen.
- Klik op Open Your Team om naar het betreffende Team in Microsoft Teams te gaan.
- Onder Edit Settings is eventueel het recht voor teamleden om privé kanalen aan te maken nog aan te passen. Als je een Team hebt gemaakt voor je cursus en later besluit om ook Teams te maken voor elke section, kun je dit bij "Edit Settings" alsnog aanmaken.
Je hebt nu een bruikbare teamsomgeving naast je cursusomgeving in Brightspace. Deze kun je voor schillende doeleinden gebruiken.
In de Teamsomgeving zit ook altijd een tabblad waarin je Brightspace cursusomgeving weer is opgenomen.
Vanuit de Brightspace cursusomgeving kun je ook altijd weer terug naar Teams.
Zo zijn beide omgevingen altijd met elkaar verbonden.