Hoe stel ik voorwaardelijke criteria voor een opdracht in?

In dit item leggen we uit hoe je voorwaardelijke criteria instelt voor een opdracht. Dit kunnen bijvoorbeeld eisen zijn zoals het voldoen aan APA bronvermelding, taalkundigheid, spelling en grammatica.

Dit kan op twee manieren met verschillende voor- en nadelen:

Let op: Het beoordelen van voorwaardelijkheden in een aparte kolom in Brightspace brengt extra handelingen met zich mee voor de beoordelaar. Indien je met voorwaardelijke criteria werkt is het advies om werkwijze 1 toe te passen.

Werkwijze 1: Verwerken in de rubric

Het is mogelijk om één of meerdere voorwaardelijkheden te verwerken in de rubric die je gebruikt voor beoordeling. Je voegt deze criteria dus toe aan de rubric, maar je kent geen punten toe aan dit criteria. Je kunt op deze manier zowel de voorwaardelijkheden als de inhoud van het ingeleverde product beoordelen in één rubric.
Indien de student niet voldoet aan de voorwaarden, kun je het eindcijfer bijvoorbeeld overschrijven met een 0. De student kan zo wel de feedback inzien, maar heeft geen cijfer gekregen.

Dit is de meest eenvoudige werkwijze.

Stem binnen de opleiding af of dit betekent dat de student een officiële herkansing moet doen in het nieuwe inleverpunt.

Voorwaardelijke Rubric

Het is mogelijk om de voorwaardelijkheden met een rubric te boordelen. Dit kan voor zowel werkwijze 2 als 3. Voor werkwijze 1 is dit niet nodig. H

1. Ga naar Course Tools > Rubrics in je navigatiebalk.
  2. Klik op New Rubric.
  1. Zet Scoring op points.
  2. Het puntenaantal bij Niet voldaan is 0 punten, en bij Voldaan is dit 1 punt.
  3. Klik op Close

Werkwijze 2: Werken met een secondary rubric

Wanneer je de voorwaardelijke rubric wilt gebruiken, kun je deze als tweede rubric koppelen aan je assignment. Het voordeel hiervan is dat je zowel de inhoudelijke rubric als de voorwaardelijke rubric bij elkaar in dezelfde assignment hebt staan en deze direct na elkaar kunt invullen.

Eerst weten hoe je een rubric aanmaakt? Klik dan hier.

Het nadeel is dat je in je Gradebook de score van slechts één rubric terugziet ( de "Scoring Rubric"). Om te bekijken of een student ook aan de voorwaarden voldoet, zul je de inleverpoging weer moeten openen.

Werkwijze 3: Werken met een aparte kolom in het gradebook

Een andere optie is het aanmaken van een aparte kolom in het Gradebook, waar je vervolgens de voorwaardelijke rubric aan koppelt. Met deze optie moet je de voorwaardelijke rubric in een apart tabblad  openen, nadat je het ingeleverde werk van de student al hebt geopend. Het voordeel is dat je in je Gradebook direct zowel de score als het voldoen aan de voorwaardelijkheden in beeld hebt.

Het nadeel bij een aparte kolom is dat je het ingeleverde werk (met bijbehorende beoordelingsrubriek) en de voorwaardelijke eisen apart van elkaar moet openen. Je zult dus in twee vensters tegelijk moeten werken voor het beoordelen van de studenten.

Volg onderstaande stappen om de voorwaardelijkheden op deze manier in te richten.

Kies opnieuw voor New en nu voor Item.

Kies voor Numeric

Indien je niet wilt werken met een rubric voor de voorwaardelijkheden, maar wel een voorwaardelijke kolom wilt inrichten is dat ook mogelijk. Kies dan bijvoorbeeld een Pass/Fail item. Wanneer een student voldoet kies je voor Pass, en anders voor Fail.
Je kunt onderstaande stappen doorlopen, maar koppelt dus geen rubric. Zie het voorbeeld hieronder.

Wil je wel werken met een rubric waarin de voorwaarden staan? Ga dan hieronder verder.

1. Vul de titel in,
  2. kies de categorie die je hebt aangemaakt
  3. en vul het aantal punten in (in dit voorbeeld gebruiken we 3 punten, omdat we een rubric hebben met 3 voorwaardelijke eisen)

1. Kies een Grade Scheme: "Voldoet aan voorwaarden"
  2. Indien je zoals we in dit voorbeeld een rubric gebruikt, voeg je die hier ook toe.
  3. Klik Save and Close

Je hebt nu een extra kolom gemaakt in je Gradebook, waarmee je de voorwaardelijkheden kunt beoordelen.
Indien nodig kun je de volgorde van de kolommen nog aanpassen via More Actions, Reorder

Vorige Artikel Hoe maak ik een herkansing aan in mijn cursus
Volgende Artikel Inleverpoging van een (dummy) student verwijderen